Jag får verkligen inte till vad mitt totala värde blir på min fondportfölj på Avanza. Sitter nämligen i tankarna att gå över till Lysa och automatisera mitt sparande med 100 aktier bred där avgiften är 0,374% totalt.
Personligen hade jag bara haft Plus Allabolag som svensk exponering eftersom den fonden redan innehåller alla svenska bolag. Och jag hade tagit bort globala småbolag eftersom jag tycker avgiften är för hög för något som ändå korrelerar mycket med globala storbolag. Så jag hade gjort detta som kostat 0.24%:
Här ser du snittavgiften för alla dina fonder. Avgiften utgår från den totala avgiften, där alla fondens kostnader och avgifter ingår.
Den totala avgiften består av löpande avgift (som oftast kallas årlig avgift), transaktionskostnader (fondens kostnader för att köpa och sälja innehaven) och för övriga avgifter (som brukar vara prestationsbaserad avgift och som enbart tas ut av vissa fonder).
Då tolkar jag det som att den inte är viktad utefter hur mycket innehav man har i portföljen. Så har man tio innehav räknar den allas totala avgift delar på tio.
Jo. Vill du ha totalavgiften måste du vikta efter ditt innehav i respektive fond.
Så har du 60 % i fond A med 0,2% i avgift och 30% i fond B med 0,5% i avgift och 10% i C med 0,3% i avgift får du betala.
Jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg. Kruxet är att jag finner uträkningen så enkel att jag har svårt att förstå att somliga tycker att den är svår.