Total avgift för min portfölj

Hej!

Jag får verkligen inte till vad mitt totala värde blir på min fondportfölj på Avanza. Sitter nämligen i tankarna att gå över till Lysa och automatisera mitt sparande med 100 aktier bred där avgiften är 0,374% totalt.

Jag har idag via Avanza

60% Avanza Global
10% Handelsbanken GI småbolag
10 Avanza Emerging Markets
10% Plus Allabolag
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% AMF Småbolag

Någon som vet exakt vad den totala kostnaden blir av portföljen? Skulle den vara snarlik funderar jag nämligen starkt på Lysa.

Tack på förhand!

2 gillningar

Din totala avgift är 0.2% och du måste månadsspara minst 1000 kr.

3 gillningar

Värt att notera är dock att Avanza Global är en konstig fond, den har nämligen sitt säte i Luxemburg och har därmed högre skatt på amerikanska utdelningar. Så jag tycker det är mer korrekt att använda 0.24% som avgift. Se min uträkning här: Avgifter och samband Avanza Global VS Länsförsäkringar Global Indexnära - Nr 63 av Johann. Då blir din avgift 0.29%.

2 gillningar

Personligen hade jag bara haft Plus Allabolag som svensk exponering eftersom den fonden redan innehåller alla svenska bolag. Och jag hade tagit bort globala småbolag eftersom jag tycker avgiften är för hög för något som ändå korrelerar mycket med globala storbolag. Så jag hade gjort detta som kostat 0.24%:

Med det sagt, Lysa är en toppentjänst! Jag tror absolut inte du kommer ångra dig om du flyttar till Lysa.

2 gillningar

Om du logar in på Avanza och tittar på min fondportfölj analys så ser du kostnaden samt snittavgiften

min ekonomi/analys/fondportfölj analys

1 gillning

Är den justerad efter hur stor del de olika fonderna utgör i portföljen?

Jag har typ tolkat de som att den bara tar fondernas avgifter delat på antalet fonder.

Om du klickar på snittavgift står det följande

Så fungerar det

Här ser du snittavgiften för alla dina fonder. Avgiften utgår från den totala avgiften, där alla fondens kostnader och avgifter ingår.

Den totala avgiften består av löpande avgift (som oftast kallas årlig avgift), transaktionskostnader (fondens kostnader för att köpa och sälja innehaven) och för övriga avgifter (som brukar vara prestationsbaserad avgift och som enbart tas ut av vissa fonder).

Då tolkar jag det som att den inte är viktad utefter hur mycket innehav man har i portföljen. Så har man tio innehav räknar den allas totala avgift delar på tio.

Eller tänker jag knasigt?

Du kan även se det på Avanza, välj bara fondportföljanalys och välj det konto du vill kolla.

Säg att du har 60%/20%/20% i tre fonder med avgift 0,1/0,2/0,3.

Totalen blir: 0,6x0,1+0,2x0,2+0,2x0,3= 0,16

Jo. Vill du ha totalavgiften måste du vikta efter ditt innehav i respektive fond.
Så har du 60 % i fond A med 0,2% i avgift och 30% i fond B med 0,5% i avgift och 10% i C med 0,3% i avgift får du betala.

0,6 * 0,2 + 0,3 * 0,5 + 0,1 * 0,3 = 0,3%

Inte (0,2+0,5+0,3)/3

Jag vet faktiskt inte hur Avanza räknar.

När jag kontrollerar på min, så blir det samma snittavgift om jag tar hänsyn till fondernas storlek och när jag bara delar med antalet. I mitt fall.

Är du nyfiken kan du ju ringa Avanza och kolla hur de beräknar den. :+1:

1 gillning

Jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg. Kruxet är att jag finner uträkningen så enkel att jag har svårt att förstå att somliga tycker att den är svår.

2 gillningar

Skapa ett konto på Inveztor och importera dina innehav (går direkt med fil från Avanza) så får du den viktade avgiften (mm) uträknad.