Vilken är den renaste produkten/värdepappret jag kan köpa på Avanza för att investera i Bitcoin? Inga hävstänger, blankningar eller utländska valutor inblandade. Och med en så låg spread som möjligt. Eller är Avanza fel plattform då? Jag vill inte skaffa speciella kryptoplånböcker etc utan vill att handel ska kunna ske på samma ställen som min övriga handel av värdepapper.
Är inte Blackrocks renodlad BTC? Ishares Bitcoin Trust
För att inte ha hävstänger eller blankningar så är vanliga cert det enklaste.
Sedan är:
En ganska intressant och filosofisk fråga när det kommer till bitcoin, en bitcoin entussiat, likt en guldentussiast skulle hävda att att bitcoins värde, precis som guldets värde är just det. 1 btc är 1 btc, alla förändringar i värde beror på förändringar i den underliggande valutan som du handlat med.
Detta öppnar upp för, vad är valutan bitcoin “skall” handlas med?
Enda landet i världen (såvitt jag vet) som sagt att bitcoin är en av dess oficiella valutor är el salvador, de använder också USD, så Det rimliga är väl att handla btc i USD då.
Det finns teorier kring att dess skapare var britt så då skulle man kunna hävda att GBP är valutan du skall handla med.
Eller så handlar du med svenska kronor för att du bor i Sverige.
Spana in Bitcoin ETP, ganska rena, några har dock belåning inkluderade, så gör lite research, finns diskussioner på forumet.
Själv kör jag 21shares Bitcoin ETP.