Rika tillsammans portföljen -räntedelen

Hej.
Skapade en rika tillsammans portfölj vid årsskiftet istället för en klassiskt 60/40 portfölj. Jag vet att räntorna roll och framtida utveckling diskuterats tidigare. Men… som det ser ut nu och alla räntedelarna backat 5-7% och vi redan befinner oss i ett lågeränte läge så skulle jag gärna vilja ha lite argument varför dessa inte ska bytas ut mot kontanter eller motsvarande.

1 gillning

Har inte aktiedelarna gått bra då? Poängen med RT-portföljen är väl att det du förlorar på gungorna ska du vinna på karusellerna så att säga?

Ponera att aktierna hade rasat 30% istället. Kan vi applicera ditt resonemang och då byta ut aktierna mot kontanter istället?

1 gillning

Aktiedelarna går bra såklart men guld och räntor går dåligt. Hela portföljen backar tyvärr eftersom 50% av portföljen går dåligt. Om inte jag minns fel så kommer dock räntedelarna gå ännu sämre i takt med att räntorna går upp. Så som det ser ut nu så tolkar jag att det är ganska hög sannolikhet att räntorna just ska upp. Kanske inte idag eller ens inom några år. Men ner lär dem sannolikt inte gå. Jag vet att vi pratar någon form av marknadstiming och det är ju inte syftet med någon av portföljerna. Men det känns bara så himla märkligt att ha räntefonder som med hög sannolikhet ska tappa istället för att byta ut dem mot kontanter. Det blir ju också en form av skydd mot fallande aktiekurser. Jag ville nog mest ha lite solida argument med mig när man vacklar. Sen vet jag också att vi pratar en mycket kort period och att portföljen levererat fantastisk bra på lite längre års sikt. Well… jag tror ni kanske förstår hur det känns intuitivt lite skumt i magen. Hela syftet med portföljen är väl en låg men hyfsat förutsägbar avkastning?

1 gillning

Till en början, hur ser faktiskt RT-portföljen ut i år?
De korta räntorna är utbytta till bankkonto. De långa räntorna är kvar. All bonds are equal, but some are more equal then others. Eller på svenska, det är skillnad på olika.

Men åter till problematiken. Detta skrev @janbolmeson i artikeln om RT-portföljen 2019:

Ett annat vanligt misstag är att man bygger sin diversifiering på felaktiga antaganden om korrelation då dessa ändras kontinuerligt.

Så för att göra mer drastiska ändringar bör man ha tänkt både en och två gånger. Inte anta att räntor kommer gå dåligt bara för att de har gjort det en mycket kort period och med de antaganden man kan göra. Det är just de där antagandena som kanske inte stämmer.

Hur lång tidsperiod är rimligt att titta på? Inte vet jag, men kan ju titta historiskt på (simulerad) RT-portföljen och det finns sämre år då den tappat neråt 5% över ett helt år.

T.ex. vad händer om vi de kommande åren åker på en rejäl deflation? Då kan de där långa räntorna vara räddningen för portföljen.

1 gillning

Ser ännu värre ut för mig efter att jag började månadsköpa mig in i RT portföljen för ett år sedan. Långa räntorna -10%. Guld också ner. Korta räntor tjänar 0.85% på Svea och aktier upp! Har dock mer pengar att lägga in så känns ändå lugnt.

Jag är också mer än skeptiskt till långräntor av precis de orsakerna du nämner. MEN jag landade i att ”vem är jag” att ifrågasätta RT portföljen som fungerat så länge. Så det är OK om än inte kul att se både guld och långräntor gå ner några månader.

I mina övriga portföljer undviker jag däremot långräntor/obligationer eftersom jag uppfattar dem som mycket dyra tom jämfört med börsen trots att börsen är på ATH. Alltså jag har hellre mer aktier än långräntor i övriga portföljer.

RT portföljen däremot få vara som den är konstruerad eftersom den fungerat så länge :slight_smile:

1 gillning

Tack för ett bra svar. :blush:

Jag sitter på 20% långa usa-statsräntor. Det är skitjobbigt :slight_smile: Alla verkar säga att de ska fortsätta ner. Det är extra jobbigt när aktiedelen och långa räntedelen droppar samtidigt.

Anledningen att jag har dem är att vara positionerad för uttag (jag är i One More Year-fasen av FIRE), men så som det rör sig nu blir man ju inte direkt modigare.

Man ser ju tydligt i MonteCarlo-körningar vilken positiv skillnad de gjort historiskt, men så som räntorna ligger nu känns de ändå inte som en bra dämpare.

Det är klart, om du är helt säker på att inflationen kommer… Men vem kan vara det?
Med den typen av portfölj kommer ju alltid någon del agera sänke på avkastningen, det är en del av grejen. Men samtidigt är du hyggligt garderad mot flera olika möjliga utvecklingar framåt.