Långa räntefonder 2021

Hej!
Jag är lite ny här på Rikatillsammans, och vill börja min resa mot någon sorts diversifiering a’ la Rikatillsammans-portföljen.

Jag har förstått att man inte ska försöka “tajma” marknaden, och att man sparar på lång sikt (i mitt fall 10-15 år). Jag tror mig även förstå att långa räntefonder har sitt syfte i portföljen som en diversifiering mot korta dito.
MEN kan det verkligen vara vettigt att börja investera 25% av sitt kapital i lång räntefond nu när räntor överlag är väldigt låga. Vad är det jag inte förstått om långa räntefonder? Är det inte så att de går upp enbart när räntorna sänks och tvärtom, eller finns fler variabler att beakta?

Min slutklämsfråga blir därför, varför inte lägga hela räntefondsdelen nu i korta räntefonder i dagsläget?

MVH
MaxFredrik

Ja det kan man fråga sig :slight_smile:. En sak som händer är att de påverkas mer av små förändringar neråt när det är så här nära noll om jag har förstått rätt.

Men om man ska vara sådan, så finns det bra argument för att alla saker i rt-portföljen är dåliga nu. Aktier är på all time high och iom de låga räntorna ligger även aktier på skyhöga p/e-värden. Guld är inte så långt ifrån all time high heller och känns trögt. Kontanter pratas det ju mycket om att de ska tappa i värde för att det trycks så mycket. Kanske bäst att korta rt-portföljen.

Ärligt talat vet jag inte. Jag håller med dig om att det inte känns så skönt med långa räntor ivf. Men om alla vet inte att räntorna är låga och har en rätt okej uppfattning om sannolikheten att de stiger så ska ju priset redan vara korrekt satt. Om man tror på effektiva marknader, vilket jag iofs inte gör.

1 gillning

Har du bolån? Har du buffert på plats?
En råntefond skulle behöva ge en avkastning som är minst lika bra som
[dit bolåns rånta + 0.375%] för att vara bättre än att amortera om likviditet är inte et issue för dig. Men det är väl kanske ett stort “om”

1 gillning

Poängen med just långa räntefonder i rt-portföljen är också att de ska svänga rejält så att de kan dra upp portföljen ordentligt om räntorna går ner. Det är teorin ivf. Därför går det inte att ersätta långa räntefonder med saker som att betala av lån, om man ska köra på den portföljen. Men man måste ju inte följa den till punkt och pricka, och man kan ju hitta på sin egen grej som säkert är lika bra.

1 gillning

Hej!
Vad snabba ni är! … och kloka!
Tack!
Drakflygarn: Kul att höra att alla saker är dåliga just nu… Typiskt, när jag äntligen ska försöka strukturera vår ekonomi! :blush:

Det är alltså fler komponenter än bara räntan som avgör en lång-räntefonds utveckling. Det ante mig!

På Bengts fråga: Vi har bostadsskulder på ca 30% av husvärdet, och vi amorterar fortfarande en hel del. Vi har en buffert på bankkonto.

Svårt detta!

MVH
MaxFredrik

2 gillningar

Välkommen hit! :slight_smile:
Jag håller med dig i princip, och förstår helt ditt resonemang. Jag våndas över det själv MEN kom till slutsatsen (som jag tror @janbolmeson också kom till) att ”vem är jag” att ifrågasätta en portfölj som fungerat så länge.

Därför har jag accepterat de 25% långa räntor i RT portföljen. Jag har däremot inga andra långa räntor i mitt övriga sparande - där är det cash på sparkonto med ränta eller korta räntefonder när cash inte är möjligt :slight_smile:

1 gillning

Vi är i mycket olika situationar vad det gäller lån. Jag är betydligt mer belånat så förhöjd ränta på bolånet är en större grej för mig än dig verkar det som. För mig är pensionen långt borta, det påverkar också slutsatserna.

Tiderna ändras. Ibland stämmer inte längre terrängen med kartan, då kan man inte fortsätta följa kartan utan måste följa terrängen :sunglasses:

Så hur vet du det då? :wink:

Jag vet inte om alla saker är dåliga, jag antar att jag bara försöker försvara RT-portföljen liten grann och samtidigt vara lite lustig :slight_smile: . Men ja, det är ju lite devil’s advocate om vi ska vara ärliga. Jag förstår “teorin” bakom långa räntor, iaf någotsånär, men jag tycker att det börjar luta mer åt spekulation än en investering i någonting som i sig självt är värdefullt när det ser ut som det gör nu.

Men så är det ju med långa räntor som ligger fast på det sättet - de är ju en form av spekulation, det är liksom inbyggt i systemet ifrånbörjan, går inte att komma ifrån. Någonting man skulle kunna hända är att räntorna till slut få gå upp, och att det gör att räntor och aktier får krascha så att de får lägga sig på lite rimligare nivåer. Men bara för att man tycker någonting så behöver det ju inte hända, och speciellt behöver det inte hända någon gång snart om det ens händer. Jag gillar verkligen RT-portföljens grundidé, men ja, jag har lite svårt för just de långa räntorna också, om inte annat på ett emotionellt plan.

Långa räntefonder är det historiskt bästa skyddet mot börskrascher, dock är 25% en väldigt hög andel, jag har 10%. USA räntan är inte så farligt låg nu, https://ycharts.com/indicators/30_year_treasury_rate 2.23% är fortfarande betydligt högre än du kan få på bankkonto i alla fall. Finns plats att sänka den vid en krasch.

Däremot frågar jag vad nyttan med korta räntefonder/bankkonto är. De är sämre än långa räntefonder på alla sätt i en diversifierad portfölj i mina ögon.

2 gillningar

Hej!
Och igen… tack för engagemang och kloka ord! Vilken fantastisk grej det här är, hela paketet med Rikatillsammans, bloggen/poden/forumet. Det fyller verkligen ett hål i investeringsinformationsträsket! Jag är så less på alla förståsigpåare på banker, förvaltare och viss media!

Nåväl, tillbaka till långa r-fonder.
Jag försöker att hålla mig ifrån att spekulera (been there, done that :slight_smile:) och investera på lång sikt, så jag kommer att gå in i långa räntefonder (och övrigt enligt RT-portföljen) inom kort, även om jag inte fullt ut förstår dessa fonders egenskaper.

Tack igen, jag behövde lite ångestdämpande diskussion först. Det är så svårt att komma ur tänket att tajma marknaden…

Mvh
MaxFredrik

1 gillning

Jag hade lång ränta förut i den volatila formen Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK
men sålde för att jag tyckte inte att jag har råd att ta så mycket förlust.

Lång ränta var dålig under 1960-70-talen när räntan steg, men bättre när den de senaste årtiondena har sjunkit.
Nu är större risk för stigande lång ränta (pga stigande inflation), från extremt låga nivåer, vilket gör att lång räntefond är en dålig investering.

AMF Räntefond Lång svänger mindre och är därför ett bra alternativ till den som vill behålla pengarna.

IKC Avkastningsfond är inte lång, men ger stabil avkastning, är inte stabil avkasning det man eg önskar av en räntefond?

Som tidigare nämnts USA räntan är inte så låg. De alternativ du ger däremot är svenska och då är det svårt att se en säkning av räntan. Ränteläget påverkas också oftare av börskrascher på kort sikt än av inflationen då riksbankerna får hicka när börsen kraschar och sänker räntorna som svar.

Det är just de extrema svängningarna man vill åt, men långa räntor är verkligen inget för nybörjare. En av de absolut knepigaste tillgångsklasserna att ha. De går oftast neråt när börsen blommar så man undrar varför man har dem och säljer av dem. Sedan när börskraschen kommer så har man sålt av och har inte kvar dem när man behöver dem.

Tack för mer input!
Jag får fundera lite till känner jag.

Nej, det är det inte. Vad man vill ha är något som har så låg korrelation som möjligt med aktiemarknaden inför att man ska ombalansera.

1 gillning

Precis, det är just detta man vill åt. Den negativa korrelationen mot börsen.

Ni har rätt teoretiskt svar, att motivet för att ha en lång räntefond är för att minska korrelationen mot börsen.

I praktiken går den långa räntefonden med förlust långa perioder, vilket gör kostnaden väldigt hög för ett innehav som är lågt korrelerat mot börsen.

Långa räntepapper var inte bra under 1960-70-talen när räntorna steg. För den som rebalanserade en gång varje år och fick skjuta in nya pengar i förlustbringande långa obligationer under 20 års tid, den personen hade förlorat massor jämfört med att ha ett ränteinnehav som ger stabil positiv avkastning.

Lång ränta var bra när räntorna sjönk under 1980-talet till 2020-talet.

Den som sätter upp en livstids-portfölj som ska ha fasta vikter de närmaste 60-80 åren, den portföljen ska självklart ha lång ränta, men få personer sparar på så långt perspektiv.

Om man redan har ett innehav som inte har särskilt hög korrelation mot börsen så ser jag ingen större nytta av långa räntor personligen, de har hög volatilitet och låg avkastning. Man borde nog då fundera på att minska innehavet av långa räntor och öka exponeringen mot börsen i så fall.

De egenskaper långa räntor har gör att de är en otroligt dålig investering om man inte dessutom har en stor andel aktier. Den är dock i mina ögon den bästa investeringen att kombinera med aktier i lagom mängd. Problemet här är att detta är inget som en nybörjare kommer klara av utan kommer agera som jag beskrivit i tidigare inlägg. För precis som du säger så kommer långa räntor gå neråt under långa perioder när börsen går uppåt tack vare den negativa korrelationen och där kommer de flesta personer sälja av dem.

Mitt råd är att har du inte upplevt minst en börskrasch (gärna 2) så håll dig borta från långa räntor.