Hej
Jag tycker mycket om konceptet med rikatillsammansportföljen men känner att jag skulle sova gott om natten även med lite högre volatilitet och avkastning än den haft historiskt. Mina tankar går i två banor. Antingen öka andelen aktier i min rikatillsammansportfölj. Till exempel 40% aktier och 20% av övriga tillgångsslag. Eller behålla fördelningen med 25% i varje tillgångsslag men välja fonder med högre volatilitet och avkastning, till exempel småbolagsfonder.
Jag vore tacksam om Jan och andra vill dela med sig av sina tankar och resonemang kring detta. Dessutom undrar jag om någon vet hur jag kan räkna ut volatilitet för den alternativa rikatillsammansportföljen?