Jag har nyligen fått upp ögonen för alternativa investeringar som Skog m.m. Och tycker att det är en rolig att ha en liten lekhink. Jag har hittat några intressanta alternativa investeringar. Som har en passiv inkomst, vilket är lite intressant. Vet någon annan några andra alternativa investeringar som är lite roliga? Och kan någon något om passiv inkomst investeringar?
Trine och liknande har diskuterats en hel del i forumet tidigare. Du kan hitta de trådarna.
- Kreditinvestering via savelend, kameo, lendify, mintos etc.
- Fonder som investerar i Life settlements som Ress Capital (de köper livförsäkringar som personer vill säga upp av olika anledningar, håller försäkringen vid liv genom att ta över avtalet, och inväntar att personen dör så att försäkring löses ut. Låter gamigt, men det är en stor marknad i USA med livförsäkringar där det är bättre för försäkringstagaren som ej kan fortsätta att betala/behöver kapital att få betalt för den än att återsälja till försäkringsbolag för smulor)
- Katastrofobligationer. Förenklat uttryckt investeringar i försäkringar mot naturkatastrofer/väderfenomen.
Har kollat på lendify förut men finns det kvar?
Ja, fast heter lunar nu efter uppköp
Om du tycker att det är roligt när investeringar går upp och ner, så är det ju svårt att slå krypto ![]()

Går det att investera i cat bonds i ett ISK?
Själva obligationerna finns nog ej på marknaden på det sättet, men däremot fonder som investerar i detta kan ju köpas i en isk som alla andra fonder. Problemet är att hitta sådana,vad jag känner till är det skralt med sådana men jag har inte letat heller (SEF entropics fanns men stängdes för några år sedan)
Ja, jag hade lite i Entropics tidigare. Men verkar inte finnas något annat, eller cerifikat eller så heller.
Ress finns på Nordnet. Men låg i typ 2000 Euro så känns som en investering där skulle, iaf för mig, utgöra en oproportionerligt stor andel av portföljen.