vad är era erfarenheter av att försöka förhandla ned bolåneräntan? Hur ofta försöker ni och hur brukar ni gå tillväga? Är det något man bör göra regelbundet?
Man kan väl alltid byta till en bank som kan erbjuda lägre boränta, någon som har erfarenhet av detta? Var det krångligt eller gick det smidigt? Finns det någon nackdel med att byta bank “ofta” som man har bolånet hos?
Generellt sett så förhandlar man om ränterabatten för ett rörligt bolån en gång om året. Är väl möjligt att få två års ränterabatt (vi fick det en gång). Många banker har ju fast räntesättning så där kan du inte förhandla alls.
Har inte bytt bank själv men tog in offert om ränta för att förhandla med egentliga banken vilket gjorde att jag fick ner räntan en bit. Numera jämför jag oftast vad SBAB och andra nischbanker erbjuder (som man kan få fram på nätet) och försöker få strax under det.
Undviker att flytta över pensionssparande men vi har någon miljon via banken i huvudsakligen indexfonder som argument till lägre ränta tillsammans med runt 60 % belåningsgrad.
Sen låter jag min fru förhandla för det gör hon uppenbarligen mycket bättre än mig (har funderat på att en låta henne löneförhandla åt mig men vet inte vad chefen skulle tycka om det ;)).
Har slutat med det där evighetsarbetet och istället gjort det lätt för mig. Har valt en bank som man slipper förhandla med och som alltid håller bland de lägsta räntorna. Väldigt skönt!