RT:s trosbekännelse enligt AI

ChatGPT fick: ”Beskriv rikatillsammans investeringsfilosofi som en trosbekännelse ”

Trevlig helg! :sweat_smile:

Rika Tillsammans-Bekännelsen

Vi tror på den heliga treenigheten: Globala Index, Låga Avgifter och Tålamodets Kraft.

Vi förkastar spekulationens lockelser, vi avsäger oss marknadstajmingens fåfänga och vi står fasta i vår tro att ingen kan överlista marknaden över tid.

Vi bekänner oss till Strategisk mediokritet, den rättfärdiga vägen där vi varken söker att vara bäst eller riskerar att vara sämst, utan i stället vandrar den gyllene medelvägen att vara genomsnittligt bra, år efter år, decennium efter decennium.

Vi sätter vår tro till den globala indexfonden, den sanna marknadsåtergivaren, som genom diversifiering sprider vår risk och genom låga avgifter låter vår avkastning växa obehindrat.

Vi fruktar ej börskrascher, ty vi vet att marknaden återuppstår. Vi viker oss ej för marknadens brus, ty vi vet att vi inte kan förutse framtiden. Vi står orubbliga i våra månadssparanden, ty vi vet att tiden och ränta-på-ränta är våra allierade.

Vi lovar att ej frestas av aktivt förvaltade fonder, av höga avgifter eller av löften om snabba vinster. Vi vet att den som försöker bli rik snabbt oftast blir fattig snabbt.

Vi tar emot börsens svängningar med lugn och låter vårt kapital arbeta i fred. Vi vet att de som förblir investerade, de som håller fast vid sin strategi, ska ärva avkastningens rike.

Så lyder vår tro, och så ska vi investera. I evig diversifiering. Amen.

56 gillningar

Alltså jag är rätt övertygad om RTs investeringsfilosofi är skapligt sund, men det där låter enbart creepy. :smiling_face:

Byt ut Amen mot Index. :laughing:

8 gillningar

Budord behövs med! :wink:

RikaTillsammans 10 budord för ekonomi och sparande.

1.	Betala dig själv först – Sätt av pengar till sparande innan du spenderar. Automatisk överföring till ett långsiktigt sparande är nyckeln.
2.	Låt pengarna jobba åt dig – Investera långsiktigt, gärna i breda indexfonder, istället för att låta pengar ligga på ett sparkonto och tappa värde.
3.	Långsiktighet slår tajming – Försök inte tajma marknaden. Det viktigaste är att börja spara och hålla sig till strategin.
4.	Håll det enkelt – Komplicerade strategier och dyra fonder ger oftast sämre resultat än en billig global indexfond.
5.	Diversifiera alltid – Sprid riskerna genom att investera i olika tillgångar, länder och branscher.
6.	Ha en buffert – Innan du investerar, se till att ha en trygghetsbuffert för oförutsedda utgifter.
7.	Undvik onödiga kostnader – Avgifter och höga räntor äter upp din avkastning. Välj billiga fonder och betala av dyra lån.
8.	Låt ränta på ränta göra jobbet – Ju längre du låter dina investeringar växa, desto större blir effekten av ränta på ränta.
9.	Tänk som ett företag – Se din privatekonomi som ett företag där du maximerar intäkter och minimerar onödiga utgifter.
10.	Ha kul och njut av resan – Ekonomi handlar inte bara om siffror, utan om att skapa ett liv du trivs med
6 gillningar

Att läsa högt varje morgon! :joy::joy:

2 gillningar

Här kommer komplement från Sora

rt

Varför är de så ledsna? :pensive:

Lite bättre? :stuck_out_tongue:

test

4 gillningar

Kan du få dem att slå sig i huvudet med tangentbord?

2 gillningar

Nä den varianten verkar inte Sora sett så mycket av, fick inte till de :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Så galet bra! Ska hänga upp denna i vardagsrummet! :joy:

4 gillningar

Kul!

Jag gav Gemini experimental 2.0 samma prompt:

Rikatillsammans Investeringsbekännelse

Jag tror på kraften i långsiktigt, disciplinerat sparande. Förmögenhet byggs inte över en natt, utan genom tålmodig ackumulering av tillgångar över tid.

Jag tror på att börja tidigt och investera regelbundet. Tidens magi, förstärkt av ränta-på-ränta-effekten, är en oslagbar bundsförvant i förmögenhetsbyggandet. Varje dag jag väntar är en dag jag går miste om avkastning.

Jag tror på att sprida riskerna genom diversifiering. Ingen enskild investering, hur lovande den än verkar, bör utgöra en oproportionerlig del av min portfölj. Jag strävar efter en balanserad blandning av olika tillgångsslag, branscher och geografiska områden.

Jag tror på att hålla kostnaderna låga. Avgifter och courtage äter avkastning. Jag söker därför alltid efter kostnadseffektiva investeringslösningar och undviker onödigt höga avgifter.

Jag tror på att hålla huvudet kallt och undvika känslomässiga beslut. Marknadens svängningar är oundvikliga. Jag låter mig inte ryckas med av tillfälliga trender eller panik, utan håller fast vid min långsiktiga plan.

Jag tror på att kontinuerligt utbilda mig om privatekonomi och investeringar. Kunskap är makt. Jag strävar efter att ständigt fördjupa min förståelse för hur jag bäst förvaltar och ökar mina tillgångar.

Jag tror på vikten av att ha tydliga mål och en skriftlig plan. Vart är jag på väg? Hur ska jag komma dit? En genomtänkt plan ger mig en kompassriktning och hjälper mig att hålla kursen.

Jag tror på att tålamod och uthållighet belönas. Förmögenhetsbyggande är ett maratonlopp, inte en sprint. Jag är beredd att hålla ut genom tillfälliga motgångar och vet att min disciplin kommer att löna sig på sikt.

Jag tror att den bästa investeringen jag kan göra är i mig själv. Genom att investera i min hälsa, utbildning och personliga utveckling skapar jag förutsättningar för ett rikare och mer tillfredsställande liv, både ekonomiskt och på andra plan.

Slutligen, jag tror på att dela med mig av min kunskap och erfarenhet. Genom att inspirera och hjälpa andra på deras väg mot ekonomisk trygghet bidrar jag till en bättre värld för alla.

6 gillningar

Bumpar denna här också. Ifall nån vill lyssna på vår filosofi i musikform :slight_smile:

Denna är väl också en ultimat FIRE-låt

1 gillning