Fick en spännande utmaning av en följare:
Hur skulle du sammanfatta din investeringsfilosofi i en mening?
Hur är det för dig?
Fick en spännande utmaning av en följare:
Hur skulle du sammanfatta din investeringsfilosofi i en mening?
Hur är det för dig?
Minimerad risk, maximerad riskjusterad avkastning som uppfyller mina långsiktiga ekonomiska mål genom praktisk tillämpning av akademisk kunskap om finansiella marknader.
Just keep buying.
Nu djävlar ska de få se vem de har att göra med…
Genom aktiv förvaltning minimera risken för stora nedgångar och samtidigt få fullgod avkastning genom så stor exponeringsgrad som omständigheterna tillåter.
Sälj ej hönan så länge den värper tillräckligt med ägg.
När jag köper en fond eller aktie eller anna produktiv tillgång så brukar jag likställa det med att jag köper en höna som ska värpa mig “ägg” och under dens livstid så förväntar jag mig att den ger mig ägg av större värde än jag köpte hönan för.
Ska lägga till att när jag köper en global indexfond så som lf global indexnära så brukar jag tänka att jag köpt 1600 höns som värper ägg åt mig i olika länder i olika hönshus så sprids en sjukdom i ett hönshus så är jag skyddad då de hönsen ej smittar de andra hönsen på de andra gårdarna
Döda fisken.
Döda fisken?
Bara döda fiskar flyter med strömmen ?
Sprattlandes uppströms?
Min investeringsfilosofi är att regelbundet investera i passiva aktieindexfonder varje månad för att uppnå ekonomisk frihet och kunna sluta jobba så tidigt som möjligt.
Jag har flera olika men min huvudfilosofi är:
Momentumbaserad med diversifiering både mellan olika marknader och i tidsdomänen via aktiv bytestrategi, för att ge högre riskjusterad avkastning än med indexfonder.
Töm (dina pengar in i indexfonden) och glöm!
Otillfredsställande.
I en mening:
I flera meningar:
Om det senare var för metaforiskt så handlar det om att justera risken. Jag blir mindre riskbenägen när börsen har total eufori och mer riskbenägen när den har panik. Kan handla om att vikta mellan cykliska och defensiva innehav.
100% Globala indexfonder i väntan på att jag hittar något jag själv tror på. Bara flyta medströms som en död fisk.
“Man lever bara en gång.”
Tråkig och minimal spänning men fungerar väl över tid.
Köp allt och håll det för evigt
Bomba på kvalite och kasta lite smågrus på högrisk.