Till skillnad mot avkastning så går avgiften att veta i förväg.
Det intressanta är inte allt man kan veta i förväg utan var man landar i slutändan.
Och vad är ditt svar?
låg risk, hög avkastning
Just. Keep. Buying. Billiga, breda, passiva och globala indexfonder.
Forskning före högmod.
Globala indexfonder med låg avgift över lång tid, som är lika spännande som att se gräs växa eller målarfärg torka.
Baserad på forskning tack vare Rikatillsammans.
Inga egna gissningar.
@janbolmeson får jag utmana dig angående detta? Jag tror egentligen inte det är din strategi ![]()
90% enkelt, långsiktigt och automatiserat, resten är pyssligt, roligt och lärorikt. ![]()
Kör på. Det är ju dit 95 procent av mina pengar går. Sedan har jag historiskt varit all över the place. Bara syndat en gång senaste 12 månaderna. Men det var ju champagne från 2008 så det fick gå på undantagskontot (som iof är 40 procent plus på 24 månader
)
Vin är alltid undantaget hinkarna ![]()
Det är mer ett nöje med en möjlig vinst någon gång i framtiden.
Själv har jag en hel del italienska årgångsviner i källaren och kanske stiger värdet på dem så att det blir värt att sälja dem, om inte så kan jag ju alltid dricka upp dem och det kan man ju oxå betrakta som en vinst/njutning. ![]()
Kramar index tillsammans med RikaTillsammans!
Går inte, men om jag var tvungen skulle detta komma närmast: Ta rygg på proffsen.
Min strategi med min vinportfölj är:
- Behöver jag pengar om 10-20 år, så säljer jag dem (förhoppningsvis går det)
- Behöver jag inte pengarna så dricker vi upp dem
- Dör jag i förtid så ska de drickas på begravningen.

Känslostyrd hamstring med bolmessonairbags för att maximera min valfrihet i framtiden.
Frågade ChatGPT:
”Den bästa metoden att investera pengar på börsen är att diversifiera portföljen och ha tålamod.”
Min egna:
”YOLO!”
Låt pengarna jobba för mig ![]()
Betyder väl inte nödvändigtvis att din strategi är det?
Tillspetsat motexempel: TobbeTangentbords aktivt sätter alltid 100% av sina pengar i endast ett tillgångsslag av guld, råvaror, aktier eller 30 åriga obligationer baserat på makroparameterar. Han startade denna metod för 5 år sen. Innan dess gjorde han massa annat han inte själv förstår idag.
De senaste 5 åren har TobbeTangentbord haft bara aktier då hans makroparametrar visat detta.
Är strategin då att bara köpa aktier eller en aktiv makrostrategi?
Samma sak tänker jag med din strategi, du följer den (akademiska) forskningen på området du har funnit. Vilket för tillfället råkar vara marknadsviktat index. När (om) forskningen finner andra saker så är väl ändå målet att följa det? Inte att fortsätta med marknadsviktat index? Samma sak för TobbeTangentbord som kommer växla exponering när makrofaktorerna visar det.
I ditt fall även en mindre andel hantering av din egen psykologiska verklighet i form av “lekhink”?
Spännande, säg gärna något mer. ![]()