Det handlar om pengar och ekonomisk styrka och hur man fokuserar sina pengar.
Håller med i mångt och mycket, men ni bortser av att vissa ‘lidanden’ är investeringar inte konsumtion.
Pendling - bygger CV och tjänstepensionskapital mm. Som ung människa kan man ha stor nytta av dte så man kan ta det lugnt när man får barn.
Pool - ökar värdet på fastigheten. Med nollränta istortsett gratis investering.
etc
@janbolmeson , Jag är på Carolines sida om jag har tolkat henne rätt. Om alla i denna studie har det väldigt gått ställt och kommer från “fina” områden bör det framgå. För mig och många av mina vänner har det varit viktigt att tjäna pengar för att kunna ha råd att bo i ett lugnt och “fint” område med ens familj. Det ger lycka och glädje för oss. Att hävda sig utåt har jag inget behov av, inte heller vilken bil som står på uppfarten.
Jan du nämnde att människor som tjänar mer upplever sin tid som mer värdefull.
Det hade varit intressant att jämföra hur människor som genomfört fire värderar sin tid idag jämfört med när de jobbade, i förhållande till olika inkomstnivåer.
@angaudlinn har du en tanke? Vet att du tänkt mycket på tidsfrågan. ![]()
Det är väldigt få som skriver något om att skapa saker även skapar lycka. Själv blir jag lycklig av snickra. Allt från möbler till större projekt. Att planera, rita, köpa material och sen bygga något fint är en underbar käsla. Kanske är det så att de som hänger här och pratar pengar och investeringar generellt inte är den konstnärliga eller skapande personligheten? Nu är jag långt ifrån någon konstnärlig typ själv men det finns en djupare tillfredställelse att bygga sitt eget köksbord än att köpa det.
Jag uppfattar ofta skapande människor som rätt lyckliga. Men ofta dåliga på ekonomi…..![]()
Kan lugnt säga att jag är helt ok med att göra massa saker som jag ogillade att slösa tid på förut. Saker som att laga mat, städa, tvätta osv är helt odramatiskt, för jag vet att jag ändå hinner massa kul närhelst jag vill. Tiden är billig pga överskottet.
Lyssnade på de här avsnitten för bara några dagar sen, och det var mycket bra! Många bra tips som genererade många funderingar. Hoppas det kommer fler avsnitt på samma tema.
Jag med. I normala fall skriver jag inte när jag inte gillar något, men jag blev lite inspirerad av att Jan i början sa att den här typen av avsnitt alltid får kommentarer i stil med att “du har gjort en del bra men det här var ett bottennapp”. Så det här är väl ett sådan kommentar.
Jag har med intresse lyssnat på en del avsnitt men så fort det blir för mycket “livsstil” så kan jag inte ta mig igenom avsnitten. Här tror att jag stängde av när jag förstod att första punkten var typ “upplevelser inte prylar” (är det någon som inte vet det redan?).
Mer ekonomi, mindre livsstil är väl min feedback. Jag förstår dock om det känns som att alla tekniska områden kring privatekonomi redan har avhandlats.
Jag snackade lite om kostnaden av att arbeta i mitt senaste avsnitt och den stora grejen är ju inte ekonomisk (även om den finns) utan just tid och hur det sedan sprider sig till humör och energinivå.
Men visst är det annorlunda mot när jag arbetade och jag såg att @axr beskrev det bra:
Och när all tidigare så tråkig marktjänst ändå rullar på utan irritation hinner jag lägga tid även på saker som jag inte kände att jag hann tidigare. Det är både sådant som jag kanske skulle tycka vara slöseri med tid förr, men även att energin finns för skapande projekt och även sådant som kanske inte blir bra var ändå värt det pga processen. Det som @MannenP är inne på:
Jag satt i hemstudion och musicerade i flera timmar häromdagen. Det ska nog kunna bli något av det, men när jag jobbade hade jag känslan av att jag var tvungen att ha något att visa upp efter 4-5 timmar. Nu är processen viktigare och att jag njuter av vad jag gör och även av att jag har förmånen att kunna göra det.
Att långprata över ett par muggar te med någon nära är också mer värt nu. Jag sneglar inte på klockan under tiden för att se när det är lagom att avsluta, så jag kan hinna allt det där andra jag vill. Det får liksom plats ändå. ![]()
Samma här. Lever ett ”enkelt” liv till vardags men gör regelbundet besök i den finare världen. Älskar spendera på finkrogar, dricka dyr champagne. Köpa en för dyr merinotröja osv.
Med det sagt så är dessa små besök i lyxens värd något jag som ger mig mål och mening i livet, att komma bort från denna annars något gråa vardagen.
Kommer lite sådant i höst. Men det är svårt att motivera sig när insikten är likt @Alec:s att det räcker med en indexfond, sparkonto och en räntefond - eller i mitt fall som kombinerat allt det i ett. Det är liksom verkligen smart sparande är inte spännande.
Dvs det finns inte så mycket mer att prata om egentligen. Men jag tar gärna önskemål. ![]()
![]()
Sedan ska jag ju villigt erkänna att där vi är i vår ekonomi nu (nivå 4) så blir ekonomin mindre viktig och livsstilsfrågorna desto mer så.
Fast är inte alla skapande på olika sätt? De flesta jag känner har olika typ av skapande grejer som bubblar i bakgrunden, om det så är 3d-printande, programmerande, måla figurer och annat, eller greja med bilder/Photoshop osv. Kolla på de som diskuterar här: angaudlinn musicerar/gör video, Jan skriver/gör video/programmerar, FIRE-Jimmy skriver, jag skriver/programmerar/skapar bilder. Folk har nog massa sånt där för sig.
En del skapar saker de själva gillar på sin fritid. En del skapar sånt andra gillar på arbetstid. En del gör både ock. En del har väldig lätt att döma det ena som bättre än det andra.
Rika tillsammans betyder väl inte bara sparsamma tillsammans. Jag tycker det är bra med avsnitt även om vad som är bra livsinvesteringar utanför det rena pengatjänandet. Det är trots allt outnyttjade gentjänster vi pratar om. Så vad är bra gentjänster att byta till sig är en rimlig frågeställning.
Alltså du har nog rätt. Jag har dessutom “Alecifierat” min portfölj nyligen. Jag behöver inte mer information. Jag vet inte riktigt vad jag behöver. Jag lever inte det där familjelivet som de flesta här säkert lever så jag upplever väl inte riktigt att jag är målgruppen. Det är helt ok.
Älskar det. Ping @Alec ![]()
![]()
Klassiskt post-förenkladportfölj-syndrom. Optimerarhjärnan drar direkt igång och börjar jaga nästa “bättre” investering helt undermedvetet ![]()
Så är det nog. Jag konstaterade bara att det är väldigt sällan någon nämner att skapande ger lyckokänslor här på forumet.
Vi har alla olika grejer som gör oss glada, tror jag. Själv blir jag glad av att ha något att se fram mot, kanske mer än att göra det. Så ibland gör jag det jag vill göra näst mest, så jag kan se fram emot att göra det jag vill göra mest som jag ju då sparat.