Kul avsnitt! Det känns som det boken tar upp i mångt och mycket är ganska väletablerat i världen av lyckoforskning, men jag tänker att jag ändå ska läsa den då det verkar vara en bra sammanfattning.
En av mina favoritböcker på området är Stumbling on Happiness som jag tyckte adderade några bra perspektiv som inte verkar ha täckts (?) här.
En av koncepten som lyfts i den boken är den klassiska fokusillusionen, att vi fokuserar på något positivt i framtiden men inte kan se detaljerna som omger det framtida tillståndet. Du fokuserar på din framtida drömbil men missar då samtidigt att barnen kommer bråka lika mycket, det kommer vara stressigt på jobbet och livet i stort händer. Jag tänker att det är ett otroligt klassiskt misstag som, om vi är mer medvetna om det, kan hjälpa oss att fokusera mer på glädje idag än lycka i framtiden.
På ett personligt plan så gillar jag att anamma mig av det jag kommit att kalla “lyckans sinuskurva”, att komma ihåg att variera enkelhet och fysiskt mer utmanande aktiviteter med relativ lyx och bekvämlighet för att inte fastna i hedonistisk adaption.
En annan filosofisk idé, som klingar väldigt sant för mig, är denna: “Learn to be happy before you get rich” (ur “The Sovereign Artist: Meditations on Lifestyle Design”). Den som strävar efter ett ekonomiskt stort mål (tänk FI) och tror att det ska göra dig lycklig står ofta inför en brutal överraskning. Pengar är en utmärkt förstärkare för den som redan har grunden på plats, men har man personliga mentala utmaningar (osäkerhet, beroende, bekräftelsebehov) så kommer mycket pengar att leda till ett enormt vakum. Tänker att även det rimmar ganska bra med Jans mantra om pengar som en förstärkare, och bokens övergripande tes.
Avslutningsvis så tror jag också, som @Daniel_Nilsson är inne på, att det är ett hot/hinder mot vårt välmående att vi är så många som funderar så mycket på vad som gör oss lyckliga. Lite på samma sätt som många idag är så hyperindividualistiska med egen självuppfyllelse som primärt mål. Jag faller själv pladask rakt i båda de fällorna 
Jag skyller på att jag tycker området är akademiskt intressant 
“Lycka” är också ett olyckligt ord, för att det har en sådan laddning. Att sträva efter att på övergripande nivå vara tillfreds tror jag sätter ribban mycket mer rätt.
Tack för avsnittet, ni blir det att läsa bok!