Jag tänkte på ifall det är åldersrelaterat att leva passivt snarare än aktivt - utanför jobbet.
Det lät som att ts ville ha alternativ och komma ifrån slentrian som står ivägen för andra roliga aktiviteter.
Verkar inte så ![]()
Jag uppfattar @Anna_Jaderberg som att det snarare handlar om hur man går från dröm till verklighet utan att fastna vid tillfälliga distraktioner; sociala medier och tradera.
Det stämmer - nu förstår jag bättre.
Att leva helt efter sin egen cirkadiska rytm
Även om man är aktiv är det lättare att dela upp det i kortare naturliga pass. Jag tycker man är mest skärpt de första 3-5 timmarna på morgonen. Sedan vilar man och gör något mer monotont och fysiskt ett par omgångar på eftermiddagen/kvällen.
Ja; det är väl det som är det intressanta? Vad, var, när, hur och varför gjorde de saker när de inte arbetade? Än mer intressant vad motsvarigheten blir i modern tid för någon som är helt eller delvis ledig.
@alternativtliv hade ett väldigt intressant inlägg om det i en annan tråd. Han tog bl.a. upp hedonisk anpassning, viket jag antar blir en konsekvens av total passivitet. Alltså, man kan vänja sig vid väldigt plågsamma förhållanden - men också omvänt; bli otroligt missnöjd och känslig trots alla bekvämligheter.