Ni som är FIRE eller gått ner i tid. Vad fyller ni ledig tid med?

Jag har inte som mål att inte jobba alls, snarare jobba 50%. En av de stora fördelarna med att jobba tycker jag är just kontrasten att fritid och helg blir ngt att längta efter, planera in roliga grejer.

4 gillningar

Beror ju på om man har valt ett roligt och intressant jobb eller inte.

3 gillningar

Mjo precis. Även om jordbruk också är ett relativt nytt påfund för oss som art så har det ju i alla fall mer naturliga cykler av arbetsbehov och tydliga outputs.

Till skillnad mot lönearbete som i teorin inte behöver ha ett (självupplevt) slut på arbetsbörda. På gott och ont.

1 gillning

Nu är jag en bra bit från FIRE och vet inte ens om det är något jag eftersträvar, men jag känner igen mig i tankegångarna.

Har funderat på om det är undermedveten luthersk moral som spökar i bakhuvudet :sweat_smile: Men det är nog mer den där naturliga rytmen jag hade saknat.

Precis som att mat smakar bättre efter ett ordentligt gympass, i alla fall för mig. Sen behöver ju inte jobb nödvändigtvis vara avlönat, i och för sig.

3 gillningar

Jag tänkte på ifall det är åldersrelaterat att leva passivt snarare än aktivt - utanför jobbet.

Det lät som att ts ville ha alternativ och komma ifrån slentrian som står ivägen för andra roliga aktiviteter.

Verkar inte så :thinking:

Jag uppfattar @Anna_Jaderberg som att det snarare handlar om hur man går från dröm till verklighet utan att fastna vid tillfälliga distraktioner; sociala medier och tradera.

Det stämmer - nu förstår jag bättre.

Att leva helt efter sin egen cirkadiska rytm :+1: Även om man är aktiv är det lättare att dela upp det i kortare naturliga pass. Jag tycker man är mest skärpt de första 3-5 timmarna på morgonen. Sedan vilar man och gör något mer monotont och fysiskt ett par omgångar på eftermiddagen/kvällen.

Ja; det är väl det som är det intressanta? Vad, var, när, hur och varför gjorde de saker när de inte arbetade? Än mer intressant vad motsvarigheten blir i modern tid för någon som är helt eller delvis ledig.

@alternativtliv hade ett väldigt intressant inlägg om det i en annan tråd. Han tog bl.a. upp hedonisk anpassning, viket jag antar blir en konsekvens av total passivitet. Alltså, man kan vänja sig vid väldigt plågsamma förhållanden - men också omvänt; bli otroligt missnöjd och känslig trots alla bekvämligheter.

2 gillningar

Min spontana tanke också. Gruppen arbetade väl tillsammans mot gemensamma mål även övriga timmar på dygnet. Öva strid för att försvara gruppen, angripa grannarna, vakttjänst, tillverka verktyg, bygga och underhålla boplatsen, ta hand om varandra, mm. Tveksamt om alla jobbade med samma saker utan arbetet var nog uppdelat efter förmåga, färdighet, ålder, kön, etc.

Precis som vi gör idag med med olika sysslor med gruppens väl och ve för ögonen. Och den som förhöll sig passig och försökte hålla sig undan för enbart egna och roligare saker blev nog snart ganska impopulär.

Så att man “arbetade” mindre förr och roade sig mer tror jag inte stämmer.

2 gillningar

Ja, intressant! Man levde nog mer i grupper naturligt. Nu känns det (för mig) som att jobbet är “gruppen” och om man då vill gå ned i tid får man leta för att hitta andra grupper.

Ja precis så jag menar. Att drömmen och målet finns ( här: måleri, musik) men tillfälliga distraktioner dyker upp. En tanke jag har nu är att skapa struktur på andra sätt tex hyra en atelje och jobba där.

2 gillningar

Det kan vara en god idé, så länge man inte skapar för stora trösklar för det man vill göra.

En Youtuber som jag kollar på då och då:
Mark Lewis - YouTube

Har ett talesätt som jag verkligen köper (fritt från minnet): “Make it easy to do the thing you want to want to do”.

Har för mig att det handlade om att han försökte kratta manegen så att det skulle vara enkelt att komma ut på en löptur och liknande. Jag har anammat det och har alltid träningsväskor packade för både gym, badhus osv. På liknande sätt så har jag böcker redo att läsa när tid och lust faller in.

Poängen jag försöker göra är att man inte ska bygga för stora trösklar, och din tanke med ateljen kan säkert fungera för många, men att börja med den först efter man gör sin omställning kan nog vara svårt. Inför en omställning så försöker jag smygstarta med förändringen innan så att när den väl kommer så är man delvis inne i den. Jag är visserligen autistisk och de flesta förändringar är inget jag direkt ser fram emot, så det är väl ett extra viktigt verktyg för mig.

I min bekantskapskrets är det många som slutar tidigt på fredagar, det kan användas på många sätt men tänker att något liknande kan vara en bra brygga för att bygga nya vanor för ett “nytt liv”. Ett sådant utrymme kan nog många som inte har helt låsta scheman skapa sig.

7 gillningar

Jag tror inte ens den individualistiska lusten att göra “egna, roligare saker” liksom föll in när man levde i ett sådant sammanhang :sweat_smile:

Men allt pekar ändå mot att man arbetade mindre i termer av jakt/insamling än ett modernt förvärvsarbete. https://aeon.co/essays/what-hunter-gatherers-demonstrate-about-work-and-satisfaction

Richard B Lee had actually lived among the Ju/’hoansi foragers of the Kalahari Desert of Southern Africa, one of the last populations of hunter-gatherers on Earth. Lee wanted to find out how hard it was for people like the Ju/’hoansi to make a living. Over the course of a month, he conducted in-depth measurements of time allocation. When he tallied up how much time was spent on subsistence tasks, or work, the number was surprisingly low: 12 to 19 hours per week.

Sen innebar ju hushållssysslor minst lika mycket arbete som idag, som du säger. Så var den gränsen går är inte lika kristallklar som gränsen mellan förvärvsarbete och fritid idag.

Arbete fanns inte som separat koncept.

3 gillningar

Vad är din primära inspirationskälla för den jämförelsen? Det måste ju finnas någon intressant youtubekanal, podd, bok eller människa på ämnet som får dig att göra just den kopplingen?

Jag länkade en anekdot ovan. Men det är ett genomgående tema vid antropologiska studier av jägare/samlare att arbetstid i termer av jakt/insamling brukar ligga runt 20 timmar i veckan. Give or take.

Att anpassa mitt liv så mycket som möjligt efter våra biologiska rötter som just nomader är lite av vad jag grundar mina egna “FIRE”-planer i, så därför är jag rätt fascinerad av det. Men det hade ju inte gått om 8 miljarder människor på klotet bokstavligen försökte leva så, såklart.

Sen är de ju materiellt urfattiga med våra mått mätt. Men inte fattiga på livet :smiling_face:

Although the lives of hunter-gatherers were rather tenuous and short, their workloads were relatively modest, requiring only about 20 hours per week to acquire and prepare food, and to make tools, clothing, and shelter.

The study, published today in Nature Human Behaviour , reveals that increased engagement in farming and other non-foraging work resulted in the Agta working harder and losing leisure time. On average, the team estimate that Agta engaged primarily in farming work around 30 hours per week while foragers only do so for 20 hours.

2 gillningar

Ja, sry… jag tolkade det mer som ett stöd för vad du sade. Inte vad som primärt inspirerat dig att anamma perspektivet.

Ja, jag tänkte det med. För en jämförelse i insats måste man väl ta höjd för skillnad i utfall?

En släkting fyra generationer över mig berättade på en inspelning, om när hon opererade bort halsmandlarna i sin ungdom.

Grejen är att man tydligen får återkommande halsfluss och infektioner som tydligen kan leda till att man dör långsamt genom kvävning utan antibiotika. Så hon fick operera bort mandlarna. Grejen är att de inte hade bedövning heller.

Proceduren var tydligen att spänna upp käkarna och gå in med skalpell. Jag har ingen aning om hur länge smärtan och återhämtningen varade, men om det är priset för att som samhälle jobba mindre kanske det bör tas med i beräkningen?

För att inte tala om tandvård, förlossningsvård, el, rinnande vatten och avlopp, logistikkedjor för mat och dagligvaror, transport och kommunikationsmedel och infrastruktur kopplat till det.

Släktingar på både mamma och pappas sida har berättat hur de vaknade med håret fastfruset i kudden på morgonen och barnen hade skor av tidningspapper. Det blir en skevare och skevare jämförelse desto mer detaljer man överväger.

Sådana historier har fått mig att inte längta till det förflutna utan snarare uppskatta vad progressivism, moderna kulturer och institutioner gett.

Det var därför jag var nyfiken på din väg till motsatt slutsats. Kanske räcker det att vara uttråkad på jobbet och trött på att pendla o. dyl när jag tänker efter?

Ah; såg att du uppdaterat inlägget nu! Intressant mål! Kan säkert ge mycket att anpassa sig efter kroppens naturliga förutsättningar.

Jag förstår helt vad du menar. Det är en komplex diskussion, särskilt när det gäller modern sjukvård. Hur skulle man kunna tacka nej till det liksom?

Det finns många aspekter av våra ursprungliga levnadssätt som var brutala och tragiska. Men som sagt, att vi praktiken som civilisation skulle ge oss ut i skogarna och börja jaga hejvilt är inte realitiskt eller praktiskt.

Jag filosoferar mer över just det här :+1: Att inte kämpa emot vår natur i arbetsliv, privatliv, relationer osv. Att förstå vad vi är mer eller mindre programmerade för och leva i harmoni med det snarare än emot det.

Mitt livsmantra och ideal lite oavsett vad jag ställs inför är “Vad skulle en jägare/samlare ha gjort?”. Det utesluter dock inte att skriva foruminlägg på en lur för mig, som tur är :smiley:

5 gillningar

Intressant! Tycker också upplägget att leva i små grupper låter lockande. Finns ju människor som bor flera generationer i samma hus, eller på samma gård.

2 gillningar

Sekter kan vara väldigt skönt för de som passar in, och helt fruktansvärt för de som inte gör det. Att sänka blicken och inte försöka titta över horisonten passar inte alla, oavsett hur vi levde från början.

1 gillning

Nåja, en sekt definieras som en sluten grupp som leds av någon slags religiös/fanatisk ledning.

Sekulärt självhushåll i någon form av kollektiv på frivilliga former går inte riktigt att likna vid det :sweat_smile: Och vad beträffar just maktdynamiken under vår tid som jägare/samlare så var det sällan auktoritära/hierarkiska inslag. Snarare väldigt mycket mer jämställt jämfört med när jordbruket gjorde sitt intåg.

Men men… det var mer inspiration för alternativa sätt att leva i FIRE. Inte att förorda att folk springer ut i skogen :smiley:

1 gillning

Sluten grupp med begränsad kontakt utåt och starkt grupptryck för gemensam ideologi, skulle jag säga.

Som typ en hunter/gatherer-stam, eller den inskränkta isolerade byn/gården där oliktänkande inte får utrymme :sweat_smile: