Ni som är FIRE eller gått ner i tid. Vad fyller ni ledig tid med?

Tänkte inte på att de flesta bara köper på Tradera. Jag säljer ju mest. :rofl:

3 gillningar

Jag tänker fylla min tid med vad JAG vill göra. … .inte vad nån chef säger till mig att göra

2 gillningar

Nä och min reflektion är bara att önskan att få vara fri från att jobba ett vanligt jobb pensionera sig tidigt kanske kan leda till ett inåtvänd liv där man inte är till nytta för andra. Vilket kan upplevas som meningslöst med tiden?. Men det kanske inte är eran erfarenhet?

1 gillning

Precis. Det är det inte. :sweat_smile:

4 gillningar

Jag vet inte varför livet skulle bli inåtvänt bara för man inte har en chef som bestämmer över en halva vakna tiden :man_shrugging:

Jag jobbade halvtid ett antal år före jag drog pluggen. Jag visste jag var ”klar” med arbetandet när jag ständigt glömde bort att jobba för jag hade så himla mycket annat kul för mig. :joy:

8 gillningar

Inte min heller, även om min nedgång i tid inte var självvald.

Mitt liv bestod inte av 100% jobb, när jag jobbade. Efter mitt yrkesliv tog slut, så fick fritidsdelen mer tid och utrymme.

Men om man själv saknar en meningsfull fritid, så kan jag förstå oron.

3 gillningar

Tycker det är en befogad oro med tanke på hur en stor del gör när de blir arbetslösa, sjukskrivna eller går i pension.
Om inte annat tror jag att man ska ha en tydlig plan. Det där folk ska göra “i morgon” blir “nästa vecka” och därefter “senare”. För att mest sitta hemma och dega blir passiva och sedan sjunker in i det och inte får något gjort alls.

3 gillningar

Men gör detta något?

2 gillningar

-you smoke to much of that shit, that shit is gonna rob you your ambition.
-not if your ambition is to get high and watch TV?

6 gillningar

Inte för dig som det verkar men kanske för den det berör…

Det där är väl återigen lite av ett cirkelresonemang, snarare än ett svar?

Kom över det här korta klippet :thinking: pekar det inte på något vi pratar om här? Att spela ett instrument “hur man vill” är på ett sätt total frihet - men det låter oftast för djävligt. Att inte ta hänsyn till takt och ton utan “göra vad man vill”, även om man såklart kan och får kanske inte gynnar en själv?

Vad är det konstruktiva här?

Jag uppfattar det snarare som ett sätt att undvika och avleda. Allt går att relativisera och förringa. Vi ska ändå dö, så vad spelar det för roll vad man (inte) fyller livet med? Om inget spelar roll, man har ingen vilja och inget är bättre än något annat, varför slutar man jobba från början? Någon värdering eller prioritering har man ju bevisligen gjort.

Handlar det om att sakna livsgnista? Har det med ålder att göra? Allt kanske är blasé när man blir äldre. Naturens sätt att förbereda en för nästa stora steg? Om det är så att viljan förtvinar med åren - är det inte än mer akut att inte tyna framför sociala medier medan man är ung?

• Man missar att göra det man vill (måla och spela cello, träna, vara i naturen, träffa vänner) för att istället se åren förrinna.
  • Tiden eroderar allt och det krävs arbete för att motverka entropi - även utanför en anställning. Vissa saker går snabbt (fysisk hälsa), andra tar längre tid (sociala relationer och mental hälsa).
  • Livet är begränsat så det blir en existentiell fråga vad man vill spendera det på. Man får aldrig tillbaka en dag s.a.s.

Handlar det om att sänka tempot, meditera, vara i stunden - visst; men även munkar organiserar sin tillvaro. Det måste ju finnas något att säga om vad man gör snarare än inte gör? Även om det sker sällan och inom breda marginaler.

2 gillningar

Tja det är det kanske . .. men om jag är på jobbet och egentligen vill vara/göra nått annat. . .tja då vet jag väl vad jag skulle vilja fylla min tid med?

2 gillningar

Ja, det är en delförklaring.
När man har lönearbetat i över 30 år och inte längre behöver arbeta för att få mat på bordet och tak över huvudet (FI) känns lönearbete omotiverat och alternativet (RE) otroligt lockande.

Lever jag för att arbeta, eller arbetar jag för att leva ?

5 gillningar

Jag känner att du missar poängen jag gör.

Folk är stressade över “åh nej, tänk om jag slösar bort mitt liv”, “tänk om jag missar något”, “tänk om jag blir tråkig”, men allt det där är ju bara i ens huvud. Man kan slappna av lite och leva som man vill i stunden och det kan också vara bra. Utan att behöva oroa sig för om det är produktivt eller viktigt eller vad det nu må vara.

Många av de där intränade tankarna jag listar ovan har man lärt sig just för att man är beroende av massa saker för att överleva—jobb, karriär och andra mekanismer kräver en form av underhåll av sig själv och livet som man har möjlighet att släppa när man blir ekonomiskt oberoende. Man behöver inte hålla på och stressa om sitt varumärke längre.

Jag kan göra en liknelse för hur jag tycker ni låter: “Oj, tänk om jag låter min LinkedIn-profil ruttna när jag gått FIRE? Tänk om jag slutar putsa på den? Tänk om jag inte längre postar massa intressant i mitt LinkedIn-flöde?”

Ja, gör det egentligen något? LinkedIn är kopplad till en fas i livet du inte behöver tänka på längre, och LinkedIn-galningar kan behöva slappna av lite med det där även när de fortfarande jobbar.

6 gillningar

Jag tänker som så att oavsett vad man ser livets eventuella ”mening” som så har vi alla olika typer av fysiologiska och mentala behov.

Lönearbete kan indirekt uppfylla dessa behov, men är ju en konstruktion som vi bara sysslat med i, vadå… 200-300 år? Av våra 300 000 år som Homo Sapiens.

99% av våra nomadiska förfäder slösade i någon mening bort sina liv med att vara förslappade och inte jaga mer än nödvändigt :zany_face: De partajade och umgicks när de hade jagat/samlat klart. I snitt blev de klara med det på sådär 4-5 timmar per dag, för övrigt.

Men de hade å andra sidan alltid en naturlig gemenskap och sammanhang på sin fritid att falla tillbaks på.

Något som det absolut finns en poäng i att man lätt kan sakna om man gör ostrukturerad FIRE i vårat individualistiska samhälle. Sen varierar det såklart från person till person vilka behov av stimuli man har. Socialt och annars.

9 gillningar

Detta hade jag lyckats förtränga.
Otroligt skönt att all E-post därifrån går till mitt gamla nedstängda jobb-konto.

4 gillningar

Det där ser jag nog fram mot mest. . .nu är det väldigt mycket saker man måste göra på den lilla lediga tid man har. . . så att just göra nått bara för man vill hur oproduktivt det kan vara är alltid lite “skamset”
Ser faktiskt fram emot att vakna en dag…inse att det regnar o bara slappa framför Netflix utan att känna “fan jag borde gjort nått vettigt” . . . .Då blir det mer, jag skulle normalt jobbat…nu har jag tid att sitta här.

Det där med städa , fixa o allt det där nödvändiga KAN man göra sen…inte måste göra det efter jobbet o så

3 gillningar

Och som bonde jobbar man väl typ hela tiden efter behov. Mjölka kor, ge djuren mat, skörda etc.

2 gillningar

Jag älskar att städa och sortera grejer efter jobbet :joy:.

2 gillningar

Finns också en annan film “Munken” om en dansk som lämnar allt och flyttar till Sri Lanka. Tyvärr verkar det inte så positivt, klipper alla band med familjen och är aktiv på nätet i olika forum.