Ni som är FIRE eller gått ner i tid. Vad fyller ni ledig tid med?

Kan det vara så att de som drömmer/funderar på FIRE och de som faktiskt praktiserar det är två olika personlighetstyper? På gruppnivå.

Det finns gott om folk som leker med tanken såklart. Men jag tänker att många av spekulanterna har någon form av meningsfullhet kopplad till vad de presterar i arbetet. Oavsett om det är som anställd, frilans, konsult, volontär som du nämnde osv.

Så det blir en högre tröskel att faktiskt börja praktisera det och kunna svara på en sådan här tråd. Jag killgissar att det ironiskt nog är mer snack än verkstad i frågan från arbetsnarkomaner helt enkelt :wink:

5 gillningar

Jag känner att jag i mitt jobb som läkare får mycket mening, hjälper andra, bidrar till en bättre värld. Fösöker också göra det jag kan för att bevara miljön (inte flyga, inte köpa nyproducerat etc). Ledig tid vill jag (med gott samvete) lägga på MINA kreativa drömmar (konst, musik), mig själv, mina relationer. :hugs:

5 gillningar

FIRE är jag för gammal för. Men jag är 63 och slutade jobba vid 62 1/2.
Resor och motorcyklar.

5 gillningar

Om kapten zoomar ut lite och inte lägger sina egna värderingar i varenda ord, utan väljer att istället fråga hur den som skrivit det menar, då kanske det ter sig annorlunda.

“Gå ut med hunden” kan ju vara att dela naturens under med sin bästa vän, men det kan också vara hällregn och bajspåsar. Du verkar gå på det senare. Detsamma gäller övriga saker du tar upp.

Det är ett sätt att romantisera på. Man kan också säga att man ser döden spegla sig i ögonvitorna hos de undernärda barn man inte lyckades rädda undan överkonsumtionens järngrepp under naturresursjakten.

Du är alltså fri att välja att se saker annorlunda, precis som stora delar av FIRE-folket väljer att leva annorlunda.

Eller, ja, Essingeledens avgaser och frustration är ju också ett alternativ för vissa. Absolut.

7 gillningar

Som hyfsat ny i FIRE (ca 1 år), så fyller jag ännu tiden med att njuta av just själva tillgången på tid.

• Lång frukost (ofta 1h+), ibland med FIRE-youtubers i bakgrunden (@angaudlinn givetvis!), eller tutorials kopplade till hobbys
  • Skapar musik (minst 3-4 timmar per vardag, ibland mer än så)
  • Mer tid med familjen
  • Motion utomhus varje dag (1-2h)
  • Lyssnar på fler poddar (pga ökad motionstid)
  • Tar ibland en sväng till biblioteket och spanar in utbudet
  • Handlar mat när affärerna är tomma på folk
  • Shoppar absolut inte mer än innan, men jag har aldrig heller gillat att köpa grejer utan att först tänka både 1, 2, 3 gånger om jag verkligen behöver det.
12 gillningar

Medhåll på den här. Dave Rubin (en högerprofilerad tyckare på Youtube) brukar vara “offline” en månad per år för att komma undan bruset. För att ändå kunna leva ett “normalt” liv så har han en gammal telefon som han har begränsat så mycket som möjligt men som ändå har vissa appar som behövs i vardagen. Jag har gjort något liknande, jag har en knapptelefon från CAT som kör Android där jag ändå kan använda BankID osv, men som verkligen inte är rolig att konsumera saker på.

Jag läser på en Kindle eller Kobo, inga distraktioner där. Lyssnar på musik via Sonos eller vinyl.

Idag var en “arbetsfri dag”, jag har:

• Läst i sängen på morgonen
  • Tagit en mycket givande promenad med familjen (inklusive hund) och fick en härlig solig promenad
  • Simmat
  • Styrketränat
  • Träffat min arbetsterapeut
  • Tagit en liten tupplur med min fru på lunchen
  • Sett ett reportage om varför Stradivarius fioler har ökat så i värde, det var väldigt givande.
  • Haft ett annat mycket givande och inspirerande möte

Innan jag gick ner i tid så skulle jag ha klämt in 8h arbete mellan styrketräning och reportaget.

7 gillningar

Tack för inspiration! Låter härligt.

1 gillning

Jag tycker att de som vill ta det lugnt svarar i FIRE-trådarna men de brukar bli tystade av de som tycker att man kan bara “bli” FIRE om man har massa tidskrävande projekt att sysselsätta sig med. Att de som vill ta det lugnt inte fattar hur tråkigt det blir i längden.

3 gillningar

Tack för inspiration! Kul att skapa musik 3- 4h varje vardag. Bibblan brukar jag också gå till ofta på lediga dagar. Så bra där; låna böcker, filmer, läsa tidningar, trevlig stämning.

Lite roligt att Tradera verkat fastna. Jag lägger cirka 30 min i veckan på Tradera.

Kanske borde skrivit med tandvård, för lägger mer tid på det. :wink:

1 gillning

Nja. Jag har gått ner i tid av hälsoskäl, så har inget behov av att programmering (låter toktrist), men jag stöttar volontärarbete i Afrika ekonomiskt, om det räknas. :blush:

Resor utomlands undviker jag, blir alltid sjuk eller drabbas av katastrofväder. Roligare att resa inom Sverige eller lokalt. :partying_face:

2 gillningar

Ja om man ska resa mycket så dröjer det nog mycket längre innan man når FIRE. Men även resande kanske blir tröttsamt och blase med tiden? Min reflektion när jag läser det här är att det som ger mening med ett jobb och vardagskneget är att man gör något för någon annan. Alla är väl trötta på sitt jobb och drömmer bort om att kunna göra vad man vill med sin tid, slippa alla jobbiga och besvärliga människor, men kanske blir tillvaron då till slut meningslös?. Det är när vi betyder och kan vara till nytta för någon annan som skänker mening åt livet. Även ett tråkigt fabriks eller städjobb, skänker mervärde åt andra. Tänker på filmen into the wild om ni sett den. Där en ung man tar sig ur ekorrhjulet för att i ensamhet bo i Alaska men när han insett att han gjort ett misstag så är det försent och han dör i sin ensamhet. Trampar säkert på någons tå, men det är så jag ser det.

6 gillningar

Hej,

Jag har löst det för ganska exakt 20 år sedan genom att bosätta mig på en liten gård med ett antal byggnader och några hektar mark.
Det innebär en oändlig lista med att göra saker och eftersom jag gör allt själv så har det varit en utmaning under de år jag haft anställning och då jobbat alltför mycket för att hinna med något utöver det primära här hemma. Det har även varit en morot till att sluta förvärvsarbeta tidigare.

Nu däremot fyller jag dagarna med alla dessa projekt här hemma som takbyten, ombyggnationer, och oändligt allmänt underhåll.
Att bo på gård är ett ständigt pågående projekt och förvaltning som aldrig blir färdigt, men samtidigt en skön livsstil om man är lagd som mig.

Detta varvas med odling, skogsvandringar, fiske, umgänge med grannar, barn och barnbarn.

Tv och slösurf är en begränsad vintersyssla, i övrigt obefintlig april-otkober.

Hade jag bott i lägenhet så hade jag inte slutat jobba, är för rastlös för det!

11 gillningar

Based on a true story, Christoffer McCandless. Filmen är mycket bra men det finns många intressanta dokumentärer om hans liv, bla en som följde hans spår och intervjuade folk som han kom i kontakt med. Kan inte hitta igen den för det finns för mycket :slightly_smiling_face:. Och många böcker bla. Into the Wild (John Krakauer)

“Happiness is only real when shared”

1 gillning

:warning: Upprepning av spoiler: :warning:

Nu handlar ju inte misstaget om att inte umgås med andra. Chris var ju på väg tillbaka till de som betydde något efter sin välbehövliga flykt från de värderingar som han uppfattade styrde världen. Misstaget handlade om att han åt giftiga växter som han misstagit för ätbara.

Men, en skitbra film och många tänkvärda saker kring vad som är viktigt här i livet!

(Men en FIRE-aktivist skulle aldrig bränna sina stålar på det viset. :joy: )

1 gillning

Jag är sen in i den här tråden, men så här ser mitt liv ut i stora drag:

Jag är utomlands eller vandrar i Sverige ca 2-3 månader om året. Men de flesta dagar är man trots allt hemma. Vi delar vår tid mellan lägenhet i stan och fritidshuset.

Jag har ett antal styrelseuppdrag vilket gör att jag reser till Stockholm 0-2 dagar per vecka för något enstaka, men ofta längre möte. Dessa dagar är inte så väl spenderade i termer av effektivitet.

De dagar jag inte har något annat bokat brukar det se ut ungefär så här:

• Sova tills jag vaknar, någon gång mellan 7 och 8.
  • “Jobba” i 1-2 timmar. Jobb är här brett defininerat och kan vara mail/samtal kopplat till mina uppdrag, privat admin, hjälpa min sambo i hennes bolag med diverse, skriva på en av två bloggar.
  • Gå en lägre promenad och/eller gå till gymmet.
  • Fixar/pysslar med trädgård/fritidshuset om det är den säsongen
  • Handla, städa, laga mat då jag har mer tid än min partner.
  • Träffar min pappa som är krasslig och behöver stöd en gång i veckan

Inget märkligt liv sett till den enskilda aktiviteterna, utan det som sticker ju är ju att jag har mycket mer tid till det jag värderar.

• Jag skulle inte kunna resa så mycket med ett vanligt jobb
  • Jag gillar verkligen att skriva, men det tar tid och kräver lite närvaro. Härligt att kunna ägna sig åt det.
  • Att kunna få in träning 2h á 3-4 ggr/vecka känns verkligen som ett privilegium och en investering i min hälsa
  • Om man blir sjuk eller något kommer i vägen har livet flexibilitet och utrymme för det

När det kommer till det jag kallar “jobb” så har jag landat i att ca 1-2 timmar per dag är perfekt för mig. Då kan man producera något reellt men man är fortfarande pigg och alert och har gott om tid för annat. Det har varit intressant att känna sig fram på det här området.

Det jag behövt jobba med är att omvärdera hur man ser på prestation och effektivitet, vilka aktiviter som skapar mental tillfredsställelse och en känsla av att göra något värdefullt. Jag tror absolut på behovet av mening, driv och syfte i livet men jag tror också at vi är så galet “skadade”/vana vid hur vi ser på detta så att det är en rejäl utmaning för många att göra omställningen. Tror det kanske är den främsta anledningen till att vissa inte trivs i kontexten utan går tillbaka till jobb eller lite tvångsmässigt skapar sig en annan syssla med tydlig extern validering.

8 gillningar

Oj, detta känner man ju igen. Jag gick ner till 50 % för ett tag sen, och HERREGUD vad mycket jag inte har hunnit med. Man tror ju att man ska bli nån slags produktiv fritidsjesus, stå där med staffli i solnedgången och perfekt hållning medan cellotoner böljar ut över nejden som nån sorts musikalisk permakultur. Men i själva verket har jag mest börjat äta smör med sked. Inget konstigt. Bara smör. Saltat.

Jag hade också ambitioner. Så många ambitioner. Lära mig japanska, bygga en egen vedeldad bastu i Excel, kanske starta ett nyhetsbrev om kantarellens andliga betydelse. Men i slutändan blev det mest att jag började läsa om olika typer av ljusinställningar på kyllampor. Tydligen kan man få dem i “midnattskyla”. Jag vet inte vad det är, men det låter som nåt man bara får i en roman av Kerstin Ekman.

Och du har så rätt – sociala medier, alltså… jag kan numera alla TikTok-filter som ger dig 1700-talsöron. Inte ansikten. Öron. Har också börjat följa ett konto där en kvinna recenserar olika typer av plastpåsar. Det är bättre än det låter. Eller nej. Det är exakt så det låter.

Sen det där med Tradera… alltså, man går ju från att köpa saker till att liksom leva i väntan på att få spåra ett paket. Det är som att julen aldrig tar slut men tomten har usel logistik och väldigt varierande fraktkostnad. Jag budade på en samling gamla frimärken med djurmotiv. Vet inte varför. Har inga djur. Ingen frimärkssamling heller. Nu har jag bara frimärken. Ligger i en låda. Väntar.

Träffa vänner? Javisst! Jag bokade in en fika med min gamla kollega som blev biodlare. Det blev aldrig av. Men jag läste halva Wikipedia-artikeln om drönare (alltså bin, inte flygande kameror – men råkade hamna där också).

Jag hade också en idé om att börja måla. Köpte färger, penslar, duk. Allt står orört. Jag fick prestationsångest redan vid färgvalet. Jag menar, vad är egentligen skillnaden mellan “ockra” och “bränd sienna”? Låter som två syskon i en SVT-produktion från 90-talet som driver ett småskaligt textiltryckeri i Hälsingland.

Men men. Friheten är ju fin. Man får mycket tid att fundera. Som till exempel: varför heter det fortfarande “halvtid” när veckan ändå har sju dagar? Borde man inte jobba 3,5 dagar då? Jag jobbar måndag till onsdag förmiddag och sen är jag “ledig”, vilket i praktiken betyder att jag går runt hemma och flyttar saker från en hög till en annan och funderar på om man kan kombinera surdeg med hobby-elektronik.

Så vad jag gör med min tid? Tja… lever kanske? Fast väldigt långsamt. Typ som en powernap som varar i två år och luktar lätt av linfröolja.

Men alltså, kör på! Att inte göra nånting kan också vara ganska arbetsamt, på sitt sätt. Vem vet, kanske börjar jag med cello också. Eller så lär jag min orkidé att känna igen mitt ansikte. Båda känns lika rimliga.

Lycka till! Och glöm inte att ibland är det okej att bara… glo.

20 gillningar

Haha. Vilket bra svar! “Lever i väntan på att spåra ett paket”, precis så som jag känt. Kollat mailen 15 ggr om dagen för att se om paketet kommit fram. En vecka bokade jag in möten med 3 vänner och alla ställde in :joy:. Just den veckan jag var arbetsfri, annars brukar de inte ställa in. Ja det är skönt att slå av mobilen och bara vila på soffan vissa dagar också. Uppskattar framförallt att sova ut, ta en lång frukost och skriva dagbok på morgonen när jag inte jobbar :rose:.

1 gillning

Hej! Tack för ett intressant svar. Vad fint att du ägnar dig åt vandring det är något jag också tycker mycket om. Vad inspirerande att dela tid mellan lägenhet och stuga. Jag har tänkt köpa en stuga och tror det skulle vara bra för mig att hålla mig sysselsatt samt få lite “paus” ute på landet. Verkar som det alltid finns något att jobba med, renovera, odla. Träning är viktigt och det är pefekt att prioritera det när man är ledig. För mig tycker jag ca 4h jobb om dagen (två “pass” á 2h) brukar funka vid lediga veckor/dagar. :hibiscus:

2 gillningar

Bästa jag läst på länge! :+1::sunglasses: