Jag skrev på ett förhandsavtal på ett nyproduktionsprojekt (bostadsrätt) för ett år sedan. Till en början var inflytt planerad till sommaren nästa år - det har flyttats fram i omgångar med till ca 1,5 år.
Och avgiften lika så: den är upp med ca 40%!
Mäklaren kommer skicka ut ett nytt förhandsavtal för påskrift. De har antytt att jag kan gå från avtalet om jag vill. Jag har några funderingar:
Om jag går vidare: vad händer med kontantinsatsen och bokningsavgiften?
Om jag går vidare: hur påverkas värdet på bostaden med den massiva avgiftsökningen?
Något mer jag ska tänka på?
Om finansiering har föreningen tagit lån där en stor det rörlig. Resten är bunden med kort bindningstid.
På fråga 2 kan du säkert svaret själv. Inte lär bostadsrättens värde upp vid en avgiftshöjning.
En ekonomisk plan där man kör med mestadels rörlig ränta känns inte bra. Förutsätter att man lagt på en säkerhetsmarginal på någon procent, annars är det riktigt illa.
Du får ställa mäklaren mot väggen: Får jag tillbaka mina satsade pengar om jag hoppar av, eller får jag det inte? Diskutera också detta med din bank.
En fördröjning med 1,5 år känns inte seriöst. Hade jag fått tillbaka mina satsade pengar hade jag inte tvekat en sekund. Jag hade hoppat av.