Hej på er, har börjat följa Rika tillsammans sedan ngn månad tillbaka och tagit till mig av filosofin som verkar råda härinne, typ 70/30 regeln. Dvs 70 % global indexfond, resterande 30% fördelat på bred Sverigefond och eventuellt kompletterat med ngn Bred Tillväxtfond (lekhinken som det kallas). Min investeringshistorik av eget sparande (ej pension) har primärt varit aktier. Har gått Ok och har en rätt bred portfölj. Har mu läst på härinne och inser att jag borde tänka om och göra rätt. Dvs sälja av aktierna och köpa fonder enligt 70/30 fördelningen, med månadsvisa inssättningar med en sparhorisont på ca 15-20 år (de år jag har kvar tills pension) SKulle gjort detta för ngn månads sedan men inte agerat av olika skäl. Börsen har nu rasat och svetten lackar. Min fråga: Det är väl ändå rätt att sälja av aktierna och trycka in dem i indexfonder enligt ovan plan trots att läget är som det är och inte vänta?
Välkommen till forumet ![]()
Det märks att du läst på om forumets placeringsfilosofi och du tänker, enligt oss som hänger här, helt rätt.
(Med undantag för denna lilla missuppfattning:)
Tillväxtmarknader skulle jag inte klassifiera som del i lekhinken. Att lägga en del av sitt sparande där är för att kompensera för att de flesta globala indexfonder inte är fullt globala utan endast placerar i de största I-länderna. Tillväxtmarknaden är de länder som håller på att ta sig från U-land till I-land, främst Asien och Sydamerika. Utöver dessa borde man egentligen också placera i s k frontier market d v s länder som ligger ännu längre ifrån att bli I-länder, i första hand Afrika. Men det är komplicerat och därmed dyrt att placera i dessa länder så de flesta struntar i denna del av marknaden.
Utöver länder som inte ingår i de vanligaste indexen kan man också fundera på att lägga till en småbolagsfond för att kompensera för att de vanliga indexfonderna endast placerar i de allra största bolagen.