Indexfonder vs aktier

Hej!

Är relativt ny i allt detta och har precis blivit medlem, har följt vissa ämnen i forumet som åskådare men nu undrar jag något jag inte lyckats hitta här i tråden.

Detta med ekonomiskt oberoende blev ganska hypat en period och då var det aktier man skulle investera i.
Men efter att ha pratat med andra om ämnet så har jag fått till mig att man ska köra på indexfonder. Jag vet att indexfonder är en “påse” med aktier som följer en index.

Det har sagts att du blir ekonomisk oberoende av utdelning. Så nu till frågan, vad jag sett så ger inte indexfonder utdelning utan utdelningen investeras tillbaka in till indexfonden. Hur är tanken att man ska bli ekonomiskt oberoende om man inte kommer få utdelningen från dessa indexfonder låt oss säga efter en 20-30 års period? Är det därför man “hänvisar” till att investera i olika aktier som ger utdelning för att bli ekonomisk oberoende?

Välkommen till forumet!

Du får utdelningen även med indexfonder. Den syns i kursutvecklingen istället. Så för att ta ut den säljer du helt enkelt av en del av fonden eller låter den användas för att köpa fler aktieandelar automatiskt.

1 gillning

Tack för ett varmt välkomnande och för svaret! Detta har gett mig lite huvudvärk nämligen och en viss förvirran. Men nu så är det glasklart.

2 gillningar

Välkommen till forumet!

Missa inte avsnitten #99 och #238!

4 gillningar

Tråden har så bra ämne så jag fortsätter här :).

Min portfölj idag består av 50% fonder och 50% aktier.
I och med att barn nummer 2 kom och man köpt ett hus med renoveringsbehov har jag inte tiden att lägga på analys av aktier (dessutom har min aktieportfölj och fondportfölj presterat likvärdigt senaste 3 åren).

Därav går jag i tankar att allokera om helt till fonder, då indexnära.

50% i LG global index, 30% spiltan aktiefond investmentbolag och 20% usa (typ, robur access usa)

Är sugen på att allokera om barnsparet på liknande sätt men då lägger man ju alla ägg i samma korg (även om korgen är väldigt vid)

Kom gärna med inspel.

1 gillning

Billigare portfölj än många andras :+1: Personligen ser jag ingen vits med USA-fonder när 70% av LF Global är USA, så jag hade ändrat till:

• 80% LF Global
  • 20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Sen är ju Spiltan är rätt så smal fond, därför sänkte jag min rekommendation till 20%.

2 gillningar

Spiltan globalfond investmentbolag har gått rätt bra och har bland annat den sedan tidigare i min portfölj.

Lade om tjänstepensionen så här

Sugen att göra så med resten av mitt sparande ink barnspar

Gillar du investmentbolag och tror på konceptet så kör på! Personligen så satsar jag på svenska investmentbolag utöver globalat index, men man ska vara medveten om att den starka historiska utvecklingen inte är någon garanti för att de kommer överprestera framöver. Senaste året har exempelvis OMXS30 gått bättre än Spiltans investmentbolagsfond.

Jag hade skippat den globala investmentbolagfonden, den har gått sämre än LF index sedan start och innebär en högre risk på grund av koncentrationen.

1 gillning