Hejmin förra fråga verkar ha försvunnit så jag gör ett nytt försök. jag håller på att se över och samla upp mitt sparande i en bank (Avanza). Jag har läst om fyra hinkar strategin som jag tänkte tillämpa exklusive “aktiva hinken”. Tänkte mig nybörjarportföljen och globala barnportföljen. Sparkapitalet uppgår till några hundra tusen. En av frågorna är vad ni rekommenderar mig att göra med mina Volvo aktier som jag ärvt för länge sedan. Jag följer inte kurserna etc. Har bara låtit dem ligga där. Är det någon vits med att sälja av dessa och lägga in i mina hinkar med fondspar? Rör sig om ca 65 000 kr. Är det läge att sälja? Sparhorisonten är minst 15 år och ska användas för att dryga ut pension. som ni hör har jag dålig koll och följer inte vad som händer på marknaden, tolkar det som att man inte ska investera i aktier om man inte är mer aktiv.Kommer även föra över IPS konto till Avanza. Hur bör jag tänka när jag placerar dessa pengar? Eller ska de ens placeras? Vilken fond/risk rekommenderas isf? Jag är 49 år. Jobbar väl nästan 20 år till.
Liknande ämnen du kan gilla
| Ämne | Svar | Visningar | Aktivitet | |
|---|---|---|---|---|
| Sälja aktier och köpa fonder? | 2 | 385 | 7 Augusti 2018 | |
| Sälja ärvda aktier och investera i fonder-vad tänka på? | 1 | 1048 | 23 Maj 2018 | |
| Sälja aktuellt innehav eller låta vara? | 8 | 573 | 22 November 2024 | |
| Byta till fonder | 1 | 421 | 22 Maj 2024 | |
| Fråga om hntering av sparkapital med höga förvaltningsavgifter | 1 | 312 | 3 Februari 2020 | |
| Gammal nybörjare 2019 | 5 | 462 | 7 Februari 2019 | |
| Rätt fördelning med fonder | 2 | 732 | 5 November 2017 |