Hej, har lite funderingar kring hur jag ska göra med mitt innehav.
Idag har jag 94k i fonder fördelat på Swedbank Robur 50,75,90.
Startade sparandet i samband med köpet av min första bostad och tänkte då att det är bättre än att lägga pengarna på ett vanligt konto.
Jag tycker avkastningen har varit låg på Swedbank och nu kommer jag växla upp sparandet då jag nått mitt mål på mitt buffertspar och alla pengar jag sparar kommer att investeras, runt 4-8k i månaden.
Jag har med hjälp av detta forum satt ihop en basportfölj. 80% Avanza global, 10% Avanza Emergin, 5% Sverige, 5% Asien.
Då är min fråga dem 94k jag har på Swedbank, ska jag sälja av dem och investera dem i min nya portfölj eller ska jag bara låta dem vara.
Kan tilläggas med att jag planerar köpa hus om 4-5år så mitt spar på Swedbank är tänkt att gå till kontant insatsen.
Hade inte heller sålt av dem med tanke på den tidsperiod du skriver. Ett annat alternativ kan vara att byta innehavet till Swedbank Robur Access Global istället, betydligt lägre avgift där.
Kan man flytta över sitt innehav till avanza då, hade varit skönt att ha allt samlat.
Såg även att avanza hade 2,25% ränta på det vanliga sparkontot kontra Swedbanks ränta på 0,9%,skiljer det verkligen så mycket?
För isåfall är väl det smartaste att även flytta min buffert på 80k till avanza eller kommer banken tjura i framtiden?
Du ska absolut flytta ditt buffertsparande till en bank med bättre ränta, storbankerna har väldigt låga räntor på sina konton i jämförelse med Avanza, Lysa, SBAB mfl.
Ne den tråden har jag inte sett, får kika in.
Men angående nisch banker, finns det inte en risk att den kan gå i konkurs eller är det mindre banker som är etablerade sen länge?