Sälja eller behålla till lägenhet

Hej jag sitter i ett litet dilemma. Jag har just nu mina sparade pengar till kontantinsats inne på olika fonder och planerar att leta lägenhet till sommarn. Jag undrar därför om jag bör behålla på fonderna eller sälja av och kasta in dessa på ett sparkonto med ränta eller liknande. Jag är 21 år gammal, bor fortsatt hemma och sparar ungefär 15 000 SEK i månaden varav ca 10 tusen går till kontantinsatsen.

Detta är mitt innehav i talande stund:
ca 40% Länsförsäkringar USA index
ca 25% Spiltan globalfond investmentbolag
ca 22% Fidelity Global dividend
ca 11% Spiltan aktiefond investmentbolag
ca 2% Aktiespararna småbolag edge

Hur hade ni tänkt i min situation?

Välkommen till forumet! :smiley:

Med så kort tid kvar till planerat lägenhetsköp skulle jag absolut ta ut, sätta på sparkonto (gärna med fast ränta, så hög som möjligt) och lägga energin på hemnet och booli istället.

Du vill inte att börsen dyker precis innan sommaren.

1 gillning

Du har kort tid kvar tills du behöver pengarna så ta ut så fort som möjligt.
Sätt in pengarna på antingen rörligt eller bundet sparkonto.

Här har du sparkonton med insättningsgaranti.

1 gillning

Ungefär hur stor kontantinsats tror du det kommer behövas?

För att se om det är relevant att väva in ett sparande på 120 000 fram till sommaren. Förutsatt samma spartempo och jobbsäkerhet.

Ska flytta med sambo så ca 180-190 tusen var i kontantinsats och har för tillfället ca 120 tusen.

Om du redan idag har pengarna till lägenheten och kan få lånelöfte så tycker jag du ska sätta igång att leta och gå på visningar. Bland det viktigaste när man köper bostad är att få en känsla för prisnivån för olika objekt, vad man gillar och vad man kan vara utan.

Åh, vilken härlig balle. Ja, för det är vår. Du kanske får en lägenhet billigare (i relation till vad du värderar) om den saknar ballle men är toprenoverad när alla vill buda på balleobjekten. Tog bara balle som ett exempel.

Med de marginalerna hade jag likt trådens första råd sålt och lagt på sparkontot.

1 gillning