Hej! Har under en period varit inne och läst och lärt mig en hel del av forumet och nu är det dags för mig att be om råd. Jag innehar en summa på drygt 200 000kr i Swedbank Robur allemansfond komplett. Det är ett fondsparande som mina föräldrar startade och som jag sedan tog över och fortsatt spara i. Är nu 32 år. Bor i hus med familj så behovet av pengar har ökat och jag kommer förmodligen behöva få loss ca 50k detta år
Vad jag förstått så är avgiften hög och jag vill hellre sätta pengarna i t.ex Lysa eller någon indexfond.
Vad skulle ni rekommendera mig att göra? Ska jag sälja av allt på en gång o flytta eller ta lite i taget eller låta allt vara tills jag behöver pengarna?
Jag är också medveten om att jag måste lägga undan pengar för vinstskatt.
Var i samma situation. Hade ett innehav i Robur Allemansfond kvar sedan 80-talet. Efter att ha läst här om avgiftens betydelse sålde jag av allt på en gång och köpte global indexfond. Önskat att jag gjort det tidigare men det är lätt att vara efterklok…
Allemansfond var tidigare fördelaktigt skattemässigt, men vad jag förstått är dessa bara fonder som andra nuförtiden. Eftersom du haft dessa länge kommer du säkert få betala en hel del skatt när du säljer, men det kommer ju ske även om du säljer senare. Jag antar att dessa ligger på en vanlig fonddepå?
Jag är stark förespråkare för att rensa upp i sådana här gamla innehav, känner du inte att det stämmer med den strategi du vill ha framåt skulle jag helt enkelt sälja av allt och lägga pengarna där du vill ha dom.