Har en leasingbil med serviceavtal via en stor bilhandlare som jag skaffade förra året. Nu när de gått i konkurs och jag ska boka service får jag höra (av de nya ägarna) att mitt avtal inte längre gäller. Hur är det ens möjligt? Står jag bara här helt utan serivceavtal nu?
Är det verkligen lagligt att man som kund blir totalblåst när ett företag konkar?
Någon här som varit med om samma och vet vad man kan göra i en sånn här situation? Är de bara att bita i det sura äpplet och teckna ett nytt serviceavtal med den nya firman?
Generellt om den part du har en affärsförbindelse med går i konkurs så faller nytta av avtalet eftersom motparten inte existerar längre.
Så personligen ser jag inget konstigt/ovanligt med det oavsett om det är ett serviceavtal för bil, något du betalt i förväg av hos en husleverantör vid ett husbygge, ett presentkort på sportbutiken eller klippkort på en restaurang.
Det suger såklart och det är inte kul och inte rättvist. Men det känns rimligt. Om Kalle lovar att serva din bil och sen går kalle bort, så finns det ingen som kan serva din bil. Precis som bolaget som har konkat.
Då är min uppfattning att du bör ha rätt att avsluta även leasingavtalet, man kan knappast vara bunden till valda delar av ett avtal. Men man behöver givetvis kolla exakt skrivningen osv, sen är ju frågan om du vill det
Ja, men det är inte självklart att den konkade bilfirman faktiskt är motparten.
Så här skriver Konsumentverket:
Vilket företag är din motpart?
Ibland kan det vara svårt att veta vilket företag som du har avtal med och som är din motpart.
Din motpart är leasinggivaren. Leasinggivaren är det finansbolag du ingått avtal med. I ditt avtal ska det framgå vilket företag som är din motpart.
Bilfirman, där du hämtat ut bilen, är enbart leverantör av bilen åt finansbolaget. Det kan vara så att avtalet säger att det är till bilfirman du bör vända dig till om du till exempel behöver reparera bilen. Det är ofta bilfirman som ordnar det praktiska kring reparationen. Men bilfirman är alltså inte din motpart.
Serviceavtalet är oftast ett separat juridiskt avtal direkt med den handlarkedjan eller en specifik handlare. De som nu gått i konkurs. Gissar att det är Mobility Motors vi pratar om. Tror konkursen blev känd i tisdags.
Leasingavtalet har man i princip alltid med ett separat finans/leasingbolag. De enda de gör i praktiken är att agera bank/finansiering/administratör. Sen kan de då ”koppla på/administrera” även serviceavtal, försäkring, däcksavtal osv och sköta betalningen på en samlingsfaktura men motparten är någon annan än själva leasingföretaget för de tilläggstjänsterna.
Sen sköter säljaren om det praktiska med att sälja avtalen osv. Många gånger behövs även separata påskrifter.
Jag var senast i går och föreläste om elbilar ihop med en från ett bilfinansbolag, en från en generalagent och vi höll till hos en bilhandlare.