Shareville är det nån nytta

Hej!
Är det nån här som hittat något man kan använda Shareville till annat än ren nyfikenhet?
Ser ni nån nytta med eller?

Hej!

Nja, personligen använder jag det egentligen bara för nyfikenhetens skull och få lite inspiration från andra portföljer. Men kikar bara in nån gång ibland.

1 gillning

Jag vill minnas att man kan diskutera specifika aktier med andra användare där, men det är väldigt längesen jag var inne på Shareville så det kan ha ändrats. Jag inspirerades av profiler där ett tag men har insett nu att det är mycket survivorship bias man utsätts för.

1 gillning

På den tiden IPO:s var en grej tyckte jag det ibland kunde vara användbart att se hur andra resonerade, och ibland få länkar till lite mera djupa analyser.

Men just nu är IPO:s stendött.

1 gillning

Om man av någon dunkel anledning vill ta rygg på anonyma småsparare så är det väl bra.
Enda anledningen jag kan se till det är om man vill ha örat mot rälsen i mikrobolag eller IPOer.

Så nyttan är väl nära noll.

3 gillningar

OT men Shareville är hem för Flashbacks öresfond. Tråd finns att googla på. Med mkt färgstarkt språk.

Nu verkar det som att man inte längre kan se enskilda portföljer, utan enbart en sammanställning av en användarens innehav.

Så om en användare har komponerat en för ändamålet förstklassig portfölj utifrån alla tillämpbara vetenskapliga rön, men även har en lekportfölj för skojs skull, blandas allt ihop i en enda stor skithög och det går inte längre att dra några som helst vettiga slutsatser. :sob: