Fick i uppgift från vår SEO-expert att både människor, Google och AI-botar vill ha en “Om Jan Bolmeson” sida. Så jag har försökt författa en sådan. Men jag tycker det är klurigt, så jag tänker att du som läsare kanske kan hjälpa mig med vad man vill veta om mig om man hamnar på en artikel på RT första gången.
Tycker det låter bra, kul läsning, visste inte mycket om dig insåg jag nu.
Nu blir jag ju nyfiken.
![]()
Har du med ”leg. Sladdsamlare”?
Långt ner i texten kort om mig (näst sista stycket tror jag) står det “poängen med att dö på kyrkogården är ganska liten”, tror att ni tappat bort ett rikast….
Haha, tänker att nu är med för alltid i kommentarshistoriken.
Hej Jan,
Jag vet att jag trampar in på ett mycket känsligt område här, men den gamla svenskaläraren inom mig fick mig att helt självsvåldigt redigera litet i din text. Tycker att innehållet är mycket bra, men föreslår några marginella språkliga förändringar som i mitt tycke gör texten mer lätt att läsa. Ta det för vad det är – några råd i all välmening. Använd det du vill och bortse från allt annat.
Visa mer information
Kort om mig
Jag heter Jan Bolmeson, är 45 år, gift med Caroline sedan 2008 och pappa till två döttrar. Vi bor i villa i Malmö och lever ett ganska vanligt småbarnsliv. På fritiden skjutsar vi barnen till olika aktiviteter, hänger med vänner och gör mestadels det andra också gör.
Det jag gör annorlunda är att jag i snart två decennier har skrivit om privatekonomi och ett rikare liv på här på <rikatillsammans.se>. Inte för att jag är en utbildad finansexpert i en traditionell mening – tvärtom, jag är civilingenjör – utan för att jag kände mig ensam med mitt intresse för ekonomi, sparande och investeringar i aktier. Jag fick ingen utbildning i ekonomi hemma, och inte i skolan heller. Vid den tiden fanns det inga Facebookgrupper eller andra sammanhang där sådana frågor diskuterades, och jag hade inga kompisar att prata med om detta. Caroline brukar skoja om att starten av RikaTillsammans var som ett rop på hjälp. ![]()
Idag är RikaTillsammans större än jag och Caroline. Det är Sveriges största plattform för privatekonomi och numera även för ett rikare liv bortom pengar. Det senare har tillkommit som en insikt om att värdet av pengar minskar med åldern och poängen med att dö rikast på kyrkogården är ganska liten.
Min förhoppning är att du här ska kunna läsa det jag själv hade velat veta när jag var i början av min ekonomiska resa. Du ska kunna träffa likasinnade och inte minst ställa frågor och kunna få svar utan baktanke. Det är därför vi undviker det största problemet inom finansbranschen idag, nämligen incitamentsproblematiken. Många ”rådgivare” och finansiella experter ger inte oberoende råd, utan är i själva verket säljare som belönas om de ger råd om gagnar deras egna intressen. Vi säljer inte rådgivning och finansiella produkter, och vi vill inte förvalta dina pengar. Tvärtom, vi vill inte ha något med dem att göra. Jag hoppas att du uppskattar det.
Edit: Hej igen @janbolmeson. Gjorde ett litet tillägg i andra stycket, näst sista meningen. Lade till “om detta”. Annars ser det ju ut som om du inte hade några kompisar alls
.
Någonstans, högt upp i början av presentationen, kan du ta med till vilka forumet / podden riktar sig. “Typ”:… oavsett nuvarande ekonomisk situation, fattig eller rik men som vill förbättra alternativt säkra sin ekonomi för framtiden.
Den 7:punktiga filosofin tycker jag borde placeras högre upp, inte så långt ned.
.
Genom att du är lärare undrar jag vad som är korrekt, “svenskaläraren” (som du skriver) eller som jag lärde mig för 30+ år sedan, “svenskläraren”?
Båda formerna är godkända enligt Svenska Akademiens ordlista (SAOL). Det är riktigt som du säger att svensklärare är den ursprungliga formen. Svenskalärare har tillkommit under senare tid och används mer bland yngre och i vardagliga sammanhang.
Personligen föredrar jag svenskalärare eftersom man är lärare i svenska och inte svensk lärare. Men det är helt och hållet en smaksak. Min gamla svensklärare
skulle säkert hävda att slutvokalen (a) ska tas bort när ett tvåstavigt ord blir förled i ett sammansatt ord.
Kul läsning, tack! Märkte att det inte nämndes något om Storskogen som jag hör talas om i flertalet trådar och att du stod i spetsen. Kanske är irrelevant för ‘Om Jan’-sidan, men vore kul att veta dina tankar om det lite mer officiellt.
Tack @Clas, tog det rakt av. ![]()
@MilletGtR - lade till ett stycke om det.
Jag har följt Rikatillsammans sedan typ 2017 och känner igen mig i allt du beskriver, jag tror inte du missat nåt.
Vadslagningen med en aktivt förvaltad fond kanske kan vara roligt att lägga till?
Fun fact, jag kommer ihåg chocken vid första poddavsnittet när jag insåg att du och Caroline pratar skånska. ![]()
off-topic: Jag tycker synd om alla kemlärare. ![]()