Jag arbetade för ett amerikanskt företag och köpte deras aktier i ett aktieköpsprogram samtidigt som jag var bosatt i ett annat europeiskt land och Sverige. Jag skulle vilja sälja en del av de aktierna som har stigit i värde. Aktier kommer att säljas i USA av det amerikanska företagets utvalda mäklarfirma, Morgan Stanley. Jag har en giltig och godkänd W-8BEN. Jag förstår att USA och Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal Lag (1994:1617) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Amerikas Förenta Stater | Rättslig vägledning | Skatteverket
Vilken skatt på vinsten av aktieförsäljningen behöver jag betala i Sverige?