Hur äger jag bäst amerikanska onoterade bolag från Sverige?

Hej på er! Har följt rika tillsammans under många år, men detta är mitt första inlägg.

I egenskap av medgrundare äger jag onoterade aktier i ett amerikanskt bolag. Det är ett start-up och för närvarande äger jag mina aktier privat. Nu verkar det som bolaget utvecklas över förväntan bra och det är inte omöjligt att det börsintroduceras alt. säljas vidare till ett större bolag om 1-2 år.

Fram till nu har jag inte funderat så mycket på hur jag bör äga mina onoterade aktierna, men när företaget nu börjar snurra känns det plötsligt som det är dags att fundera över alternativen. Jag skulle förstås kunna boka tid hos en stor revisionsbyrå, men när jag gjorde det i ett annat ärende så kostade det mig 75000 kr och de råd jag fick hade jag själv kunnat googlat fram på 20 minuter. Tänkte därför först söka efter information på egen hand!

Vänder mig därför till forumet för att fråga om någon har tankar i ärendet? Hur äger man bäst onoterade aktier i amerikanskt bolag? Privat, via svenskt AB eller andra alternativ?

@EvidaPer - är det här något som du kan?

Hej, att äga i ett svenskt vilande (träda) AB är bra.

Hej,

Svaret på denna fråga är beroende av så många olika förutsättningar och omständigheter att det inte går att ge ett generellt svar som passar alla i alla situationer. Mitt svar blir därför att man bör söka hjälp av en duktig skatterådgivare som kan hjälpa till med både den svenska och amerikanska sidan av denna fråga. Inte minst amerikansk skatterätt är mycket besvärlig. För att komma rätt där krävs både kunskap och erfarenhet.

Tråkigt att Preben har dålig erfarenhet av den hjälp man kan få hos en stor revisionsbyrå. Jag jobbade själv nästan 20 år som skatterådgivare på stora revisions- och advokatbyråer och uppfattade att mina kunder var nöjda med den hjälp de fick av mig. De återvände i alla fall med fler frågor. Just när det gäller gränsöverskridande skattefrågor har de stora aktörerna ofta kompetensen för att hantera dessa frågor. “The devil is in the details” gäller verkligen på internationella skattefrågor enligt min erfarenhet, inte minst om det också handlar om USA.

Jag har många duktiga skatterådgivare i mitt nätverk som levererar kundnytta för sitt arvode. Preben är välkommen att kontakta mig för ett första samtal så kan jag hjälpa honom vidare till rätt skatterådgivare om han vill det.

Mvh

Per

1 gillning

Hej Preben,

hur har det gått för dig, hur har du löst allt? Jag är (snart) i liknande sits så det hade varit väldigt fint att få höra dina erfarenheter.

Jag kommer att bli tilldelad ett fåtal procent (<10) i ett C Corp som skapas i skrivande stund och första investeringen är garanterad (~$10M).

Hela investeringen ska gå till produktutveckling och löner så andelarna är väl egentligen inte värda just något innan nästa investeringsrunda eller tills dess inkomst uppstår i företaget. Vi grundare får heller inte göra exit förens tidigast om 4 år.

Jag har eget svenskt AB och min tanke är att jobba som konsult åt företaget i USA (vilket jag gjort tidigare mot annat USA företag) istället för omaket att ta ut lön i USA.

Några av frågeställningarna som jag nu försöker lista ut:

1. Bör jag äga andelarna privat eller ska jag skriva dem på mitt AB?
  2. Hur undviks dubbelbeskattning när andelar säljs eller utdelning ges? Hjälper Svergies skatteavtal med USA oss här så att vi kan avräkna utländsk skatt? Fungerar det olika för privatpersoner och AB i detta avseende?
  3. Har du behövt skaffat tex ITIN nummer och konto på IRS? Amerikanskt bankkonto?

Mvh,
Johan

Bidrar med en liten uppdatering baserad på mina egna eftersökningar och samtal med skatteverket (de var väldigt hjälpsamma!).

Det första man bör ta reda på är huruvida det utländska företaget räknas som ett fåmansbolag eller ej. Detta bedöms enligt svenska regler och beskrivs enkelt och utförligt här.

I mitt fall kommer det inte att räknas som ett fåmansföretag och således kommer intäkter av aktier (försäljning&utdelning) beskattas som onoterade aktier under inkomstslag kapital med 25% i K12.

Skatteavtal med USA finns för att undvika dubbelbeskattning. I mitt fall innebär detta att 15% skatt på intäkt av aktierna dras i USA enligt artikel 10. Dessa 15% avräknas sedan från de 25% som ska betalas i sverige, dvs 15% betalas i USA och 10% i sverige.

Med denna kunskap i hand tycker jag att det för mig ser bättre ut att äga aktierna privat än att låta mitt svenska AB äga dem iom att jag inte kan få ut så mycket pengar till 25% eller lägre skatt från mitt AB.

Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråd med mina erfarenheter framöver i hopp om att det kan hjälpa andra.

1 gillning

Hej! Är kommer ett ganska sent svar! Efter en del efterforskningar så visar det sig att mitt bolag fortfarande lyder under 3:12-reglerna. Jag hade en relativt stor ägarandel när det grundades, men späddes sedan ut kraftigt när vi tog in finansiering under 2021. Det innebär att jag p.g.a. av 5-års karens, lyder under 3:12 reglerna ända till årsskiftet 2026/27. Därefter kommer jag precis som du, betala 25% skatt under inkomstslag kapital, men fram till dess kommer jag att jag att skatt som inkomst av tjänst (52%). Det råd jag fått är därför att göra en underprisöverlåtelse av mina aktier till passivt holdingbolag. Detta påverkar inte karenstiden, som fortfarande löper ut 2026/27 men det gör det möjligt för mig att avgöra när jag skall ta en utdelning. Holdingbolaget kan nämligen sälja aktierna skattefritt så länge de inte är noterade. Så om jag gör en exit under 2025, vilket är fullt möjligt, så behöver jag inte betala 52% skatt, utan ta in pengarna skattefritt till mitt bolag. Genom att avvakta med utdelningar till 2027 så slipper jag 3:12 reglerna och då göra en utdelningen och betala skatt under inkomstslaget kapital, d.v.s. 25% för mitt passiva, onoterade holdingbolag. Hoppas jag förstått detta korrekt. Jag kommer nu gå vidare i denna process och då ta hjälp av expertis. Om något ändras i upplägget, så kommer jag att uppdatera!

1 gillning