Skattekonto/Sparkonto - vad är bäst?

Hej allihopa!
Har en fundering såhär i slutet på året som jag hoppas någon kan svara på.

Är det fortfarande fördelaktigt att använda skattekontot som sparkonto? Eller är det bättre med ett “riktigt” sparkonto?

Tack på förhand :grinning:

Skattekonto från 1 december 2024 är intäktsräntan 1,125 procent. Innan dess var den 1,6875 procent.

Nischbanker ger högre ränta. Alla har insättningsgaranti så det är säkert.

3 gillningar

Sparkonto är bättre nu. Personligen hivade jag ändå in min uppskattade skatteskuld för att slippa tänka på den senare. Några månader ger inte mycket om inte summorna är brutala.

2 gillningar

Som komplement till ovan. Du betalar ingen skatt för räntan på skattekontot. Kalkylen blir därmed bättre men inte bra nog för att matcha ett sparkonto, just nu i alla fall.

1 gillning

Skattekonto alla dagar i veckan. Pengarna där kan inte låsas eller beslagtas bara för att någon missar svara på någon fråga. Och insättningsgarantin är oändlig.

Bästa sättet just nu för att slippa all byråkrati från bankerna är skatteverket. Något har de ändå fått till bra :slight_smile:

2 gillningar

Drar man bara extra skatt från lönen för att skicka pengarna still skattekontot? Jag betalar redan 1000 kr extra skatt varje månad från lönen.

Man kan sätta in direkt. Logga in på skatteverket och klicka dig in på ditt skattekonto där brukar alla uppgifter finnas. Som bg konto och vad du ska ange.

Glöm bara inte att ställa in så de inte betalar tillbaka summan direkt

Men när de drar frivilligt extra skatt från lönen, går det till skattekonto hos skatteverket?

Ja de ska de göra. Men dom pengarna kommer du inte åt först du har fått din skatteåterbäring tyvärr

1 gillning

Det är okej så länge det kommer, tack för snabb svar :smiley:

1 gillning