Vilka sparkonton?

Hej Jan och Caroline och tack för en mycket bra och lärorik blogg och framförallt podd!

Hur tänker du Jan och ni andra läsare kring sparkonton?

Vågar man sätta pengarna i på nischbankernas sparkonton? (med insättningsgaranti )

Isåfall vilka nischbanker gillar ni?

Eller skulle ni hellre välja storbankerna sparkonton trots lägre ränta, (men mer sannolikt att staten inte låter dem gå under i en bankollaps.)

Eller kanske en blandning?

Mvh Lisa

Rebilla har ett sparkonto med 1% ränta, tycker det är rätt bra. Så länge det finns insättningsgaranti ska det vara lugnt.

Hej,

Jag har valt att inte jaga för mycket procent för spar/buffertsparande. Har en mindre del på ett Sparkonto+ hos Avanza, tycker dock personligen att du inte ska leta högst procent hit och dit då risken att du hamnar hos någon obskyr aktör är rätt hög.

Det är antagligen en väldigt liten vinst på pengarna när skatter och avgifter har dragits när vi räknar om till kronor och ören, så frågan är om det är värt att ens jaga den lilla avkastningen med pengar som ska ligga säkert?

Beror på hur mycket pengar man har.

Jag har en halv mille på ett konto nu då jag ska köpa boende snart. Då gör det en del skillnad.