Hej Jan och Caroline och tack för en mycket bra och lärorik blogg och framförallt podd! Hur tänker du Jan och ni andra läsare kring sparkonton?Vågar man sätta pengarna i på nischbankernas sparkonton? (med insättningsgaranti )Isåfall vilka nischbanker gillar ni?Eller skulle ni hellre välja storbankerna sparkonton trots lägre ränta, (men mer sannolikt att staten inte låter dem gå under i en bankollaps.)Eller kanske en blandning? Mvh Lisa
Hej!
Eftersom du använder nischbanker med insättningsgaranti så har du just insättningsgarantin upp till ett belopp av 950 000kr, så vid konkurs så kommer du få tillbaka dina pengar som understiger det beloppet.
Så länge banken har insättningsgaranti och du inte har över 950 000kr så är du lika säker som på en storbank.