Svea sparkonto flex

Hej

Igår den 14/12 öppnade jag ett Svea sparkonto flex med 0,75% ränta. Detta sparkonto står under uppsyn av finansinspektionen och riksgälden och har statlig insättningsgaranti. Jag har googlat på Nätet och kollat olika kundomdömen etc om sparkonton med insättningsgaranti, sparkonton UTAN insättningsgaranti faller bort dom är jag inte intresserad av.

Jag har fört över en summa kontanter till Svea sparkonto från min bank. Någon som känner till deras sparkonton eller har någon erfarenhet?

Det finns en annan tråd generellt om högräntekonton med insättningsgaranti. Där diskuteras en del om det är säkert med konton med insättningsgaranti.

Förutom risken att förlora pengarna eller att de blir låsta en tid på grund av att banken / sparinstitutet får problem, vilka andra parametrar kan det finnas till vilken man ska välja? Det enda jag kan se är räntan just nu, och hur stabil ränta som erbjuds. Många sparkonton sänker räntan ofta och det kan vara fördel att välja någon som har stabil ränta över lång tid istället för den som har högst just nu.

Retoriska frågor delvis på ämnet:

• Hur mycket behöver man egentligen ha på Sparkonto?
    (10-70K skulle jag uppskatta e lagom.)

• Vill man verkligen ha sparkontot lite svårtillgängligt?

• Vill man riskera att tvingas förlita sig på insättningsgarantin?

• Är detta värt 75-600kr/år före skatt?
    Sparkontot bör imo vara litet, lättillgängligt och riskfritt!

Om jag istället har kvar pengarna på bankens 0 ränte-konto slipper jag ju skatten som man tydligen har på räntekonton.

Ja, men du slipper få ränta också :wink:

Jag tänker att det är bättre att få ränta och betala en del av det i skatt, än att få 0.