Skillnader i P/E-tal mellan Avanza och andra plattformar

Hej Alla!

Jag har en fundering kring Avanza och deras P/E-tal. Kanske någon här redan har listat ut orsaken?

Det verkar som att vissa aktier visar ett annorlunda P/E-tal på Avanza jämfört med exempelvis Nordnet, Yahoo Finance eller Interactive Brokers. Till exempel har Visa ett P/E-tal på 30 hos Avanza, men 35 hos övriga plattformar. BRK.B har ett P/E-tal på 8 på Avanza, men runt 13 på andra ställen.

Jag har frågat Avanza, men de konstaterade bara att deras data kommer från Millistream. Så vitt jag vet använder även Nordnet Millistream som datakälla – vilket gör det ännu mer förvirrande.

Hur kan det skilja sig så mycket? Jag funderade på om Avanza kanske visar forward P/E, men det verkar inte stämma heller jämfört med exempelvis Yahoo Finance.

Tacksam om någon har en förklaring! Annars får jag väl helt enkelt fråga vidare hos Avanza :smile:

Konstigt, fråga gärna igen och berätta vad de svarar! Jag har snubblat över annan info (om fonder) som inte överensstämt mellan Avanza och Nordnet, och då hade Nordnet den korrekta infon.

Jag har också lagt märke till det där, och även om jag inte grävt så djupt verkar det kunna bero på flera faktorer. Det kan handla om att olika plattformar använder olika rapporteringsperioder – t.ex. rullande 12 månader (TTM) vs. senaste helår – eller om vinsten är justerad för engångsposter eller inte. Vissa visar också framåtblickande P/E baserat på prognoser, medan andra använder historisk data. För utländska aktier som Visa kan dessutom valutakonverteringen påverka siffrorna. Det står sällan tydligt exakt vad som ligger bakom, så man får tyvärr ta siffrorna med en viss reservation.