1000% på en dag – Avanzas aktieinformation

Hejsan, hoppas att du som läser detta har en bra dag :yellow_heart:

Tänke kolla om någon vet hur Avanzas aktieinformation kan ha blivit fel på en sådan extrem nivå? 1000% på en dag hade väl varit ett världsrekord? Snooka gärna på bilderna, jag låter dom tala för sig själva :blush:

En allmän fråga angående deras aktieinformation:

Märker ofta när jag kollar på individuella aktier att deras P/E, börsvärde och andra siffror inte stämmer. Är det någon som är insatt i ämnet som vet varför? Det känns som en extremt viktig grej att hålla korrekt… :thinking:

Jag kommer ihåg för typ två år sedan att jag ringde deras kundservice och försökte berätta för dom att deras P/E för TSMC var väldigt fel, typ 150 istället för 13 som var den korrekta siffran, men dom hävdade bara att dom hade rätt siffror/beräkningar.

Hur kan det hända att dom har sådana fel på sin information ibland, när en enkel googling visar rätt siffror på alla andra sidor? (Yahoo, Google, Stock Analysis, Morningstar m.m.)

Är det ogrundat att bli orolig över all deras information och värden gällande fonder, aktier, certifikat m.m?

T.o.m. pris? :eyes:)

Magnera gjorde en omvänd split den 4 November 2024. Det förklarar spiken i grafen. Nordnet har justerat historiken.

1 gillning

Ok, konstigt att Avanza inte lägger tid på att fixa det :thinking:

Tack så mycket för informationen! :blush:

Jag har också lagt märke till att de ofta är slöa med att uppdatera P/E och börsvärde. Dock har jag inte stött på att det är ”fel”, utan snarare att det inte uppdaterats än, men det verkar som att många andra hittar större fel (som du nämnde med p/e). I min erfarenhet så brukar det oftast stämma efter bolaget rapporterar nästa gång, men det är bara vad jag lagt märke till så jag kan inte lova att det stämmer ;). Skulle gissa att skillnaden ligger i vart Avanza (och Nordnet) plockar sin data från. Men det kan såklart också bero på att Avanza är slöare på att ta del av informationen de får.

Själv använder jag Avanza men det verkar som att Nordnet tar poäng i den här kategorin!

2 gillningar

Hmm, om det är så att ”felen” uppstår på grund av laggande information så är ju det någon typ av tröst ändå, jämfört med att dom skulle ha helt fel information :slightly_smiling_face:

Alla fel jag hittat har varit på utländska aktier så det kanske kan vara att dom har en bättre leverantör av information för Stockholmsbörsen :thinking:

Hittills så är stockanalysis.com den bästa informationskällan jag hittat för utländska aktier, åtminstone amerikanska :slightly_smiling_face: