Hej, jag har i några månader innehavt en warrant eller mini long från Avanza för vilken underliggande stigit ganska kraftigt senaste månaden.
När jag köpte produkten hade den en estimerad hävstång på ca 7x enligt Avanzas hemsida och app, alltså på produktsidan. Idag står det på Avanza att hävstången är 5,41.
Nu har jag suttit och väntat på att kamma hem flera hundra procent, men har bara fått en uppgång på ca 50%. Väldigt skumt har jag tyckt.
I helgen började jag kolla upp detta och läste utfärdande institutions dokument och manuellt beräknat hävstången. Det blir ca 1,59.
Jag tror alltså att Avanza har missrepresenterat hävstången på denna produkt. Kanske pga valutan underliggande är noterad i.
Skillnaden i avkastning är kanske 200,000kr för mig. Har redan kontaktat Avanza och väntar på svar.
Jag köpte denna produkt just för den höga hävstången. Finns andra med 5x jag hade kunnat köpt, men ville ha högre.
Hur går jag till väga för att få Avanza att betala ut mellanskillnaden? Är det reklamationsnämnden eller någon annan myndighet? Har dokumenterat produktinfon via screen recording.
Som sagt, har redan kontaktat dem. Men jag gissar att de kanske inte vill betala ut en mellanskillnad på 200,000kr bara så där. Så jag undrar vilken myndighet jag bör kontakta.
Har spelat in med screenrecorder produktsidan där hävstången står, samt mitt portolio, mina transaktioner med inköpspris samt nota, samt klickat på faktabladen och öppnat dem.
Så det är ganska tydligt vilken information dom haft på hemsidan.
Du har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av Konsumenternas Bank- och Finansbyrå respektive Konsumenternas Försäkringsbyrå. Se www.konsumenternas.se. Du kan även vända dig till konsumentvägledaren i din kommun eller till Konsumentverkets konsumentupplysning “Hallå konsument”. Om du inte vinner framgång med ditt ärende hos funktionen Klagomålsansvarig hos Avanza har du möjlighet att föra ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eller till allmän domstol. Se www.arn.se för information om Allmänna Reklamationsnämnden. Du har även möjlighet att lämna en anmälan till ARN genom EU:s online-plattform för tvistlösning via ec.europa.eu/odr.
Blir lite nyfiken: Hur mycket har underliggande stigit? Om hävstången gått från 7x till 5.4x så låter det ju som att underliggande bara stigit med runt 6% (innan finansieringskostnader tas i beaktande)
Låter väldigt konstigt att Avanza skulle ha räknat så fel på hävstången. Är du villig att länka till derivatet du köpt så att vi också kan kontrollräkna?
Du har rätt, den “indikativa hävstången” på 5,44 stämmer ju inte alls. Däremot är avgiften på 1,77% mer rimlig för ett instrument med 1,57x hävstång, så det har iallafall inte blivit fel.
Undrar om Avanza kommer gå med på att kompensera dig, eller hävda att det är ens eget ansvar att kontrollräkna siffror innan man investerar. Lycka till och håll oss uppdaterade!
Ja det ska bli intressant att se om Avanza har något ansvar för informationen de presenterar. Tidigare i år så hade deras leverantör av data för tyska aktier kopierat utdelningen från 2023 till 2024, flera månader innan företagen hade meddelat information om den faktiska utdelningen under 2024. Avanza hävdade då att de inte kan verifiera all information de får, vilket jag kan förstå, men man tycker ju åtminstone att de borde reagera när de blir informerade om att specifika siffror är fel. Istället väntade de bara tills riktig data om utdelningarna kom ut.
(Har även för mig att de ett tag hade missat att TSMC har fyra utdelningar om året och hade bara räknat med en till det presenterade P/E så det var rejält suspekt, men det åtgärdade de åtminstone vid tillsägning.)
Hävstången uträknas utifrån data levererad från underleverantör, om data saknas eller är felaktig medför detta en felaktig hävstångsinformation. Det är därför viktigt att betrakta denna siffra som indikativ .
Står det i text när jag klickar på indikativ hävstång.
TSMC är ADR och du ska kolla vilken bank/finansinstitut som ger ut ADR. Även Nasdaq publicerar felaktig utdelningen belopp eftersom banken/finansinstituten kan ändra utdelningens belopp dvs amendment.