Avanza EM höjd avgift?

Loggade in idag på Avanza och ser att avgiften nu är 0,37 procent. Är det någon annan som noterat hoppet från 0,27? Någon som vet vad som föranlett den stora proportionerliga höjningen?

9 gillningar

Ser det… Bra uppmärksammat!

Slängde iväg en fråga till Avanza för den låg officiellt på 0,27% totalt innan.

15 gillningar

Den är fortfarande på 0, 27 men har transaktionskostnader på 0,1. En klassiker med andra ord då avgiften beror på hur man räknar

Nja. Totalavgiften har alltid varit 0,27% på denna. Så i så fall har transaktionskostnaderna gått upp ordentligt.

Förvaltningsavgiften är fortfarande 0,15%. Vi får se vad Avanza svarar.

3 gillningar

I fondfaktabladet från 2023-05 så är uppskattade transaktionskostnader 0,01% denna uppskattning har gått upp till 0,10% i fondfaktabladet 2024-02-29. Så verkar vara transaktionskostnader.

3 gillningar

Tack för att du kontrollerar med Avanza @Saihtam !

Beroende på svaret kanske detta blir den utlösande faktorn att byta till Storebrand EM på Fondo (0,26 procent avgift) eller till iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) IS3N som ligger på 0,18 procent avgift plus transaktionsavgift (kan reduceras vid månadsspar i Nordnet).

3 gillningar

När du loggar in kan du se löpande avgifter 0,27% och du klickar den kan du se “För börshandlade produkter syftar man till produktens ränta. En löpande avgift tas ut under tiden du äger…”.
Det ser ut ränta som kostar.
Fondbestämmelser (datum 2023-5-4) står 0,15% per år…förvaltning, marknadsföring…inkluderar kostnader för förvaring,tillsyn och revisorer…

Vilka vettiga och någorlunda billiga indexfonder tillväxtmarknader finns ens att tillgå?

Är det
Avanza Emerging Markets
Storebrand emerging markets (samt Plus)
Länsförsäkringar tillväxtmarknader
Dnb global emerging markets
Swedbank robur access edge emerging markets
Swedbank robur access asien (täcker inte hela EM)

Finns äl några fler men ganska dyra.

DNB är listad med 0,32% i avgift.

Hej @MattiasA90 . Se mitt svar ovan om Storebrand på Fondo och ETF:en IS3N. Lägre avgifter känner jag inte till. Jag är dock inte på Levler.

1 gillning

DNB listar inte sina transaktionskostnader.

1 gillning

Kollade fonderna på Avanza och de uppger 0,32% total avgift inkl transaktionskostnader om inte jag förstått fel.

Jag kanske tänker helt tokigt men högst upp står det: Total avgift 1år Exkl. avgifter för köp och sälj.
Sen en bit ner 0 i Transaktionsavgifter och 0 i Övriga avgifter. Vet faktiskt inte hur jag ska tolka informationen.

@MattiasA90 i min Avanza app står det 0,37 (förvaltningsavgift om 0,15).

1 gillning

Jag märkte detta också tidigt.
Blir spännande att se vad Avanza svarar.
DNB’s EM-fond är 150 bolag kortare än avanzas så är inte beredd att byta.

6 gillningar

Dom har höjt avgifter på flertal fonder, plus allabolag, plus fastigheter, storebrand global all countries och säkert flera också…

Du kan även lägga till Swedbank Robur Access Asien på din lista. Det är förvisso inte hela EM, men stora delar. 0,32 % i avgift.

1 gillning

Japp
Däremot så har dom sänkt Plus Småbolag från 0,44% till 0,42%

1 gillning

Kan inte detta bara vara förra årets “transaktionsavgifter” som spökar. Helt enkelt att nedskrivningen/dödandet av de ryska innehaven i Avanza EM ger en plötsligt tillfällig ökning av transaktionsavgifterna just förra året?

4 gillningar

I japan kostar indexfonderna hos deras storbanker 0,07 - 0,12% varför har vi 3-4 ggr dyrare indexprodukter i Sverige?

2 gillningar

Kanske AMF Asien Stilla Havet får en revansch också i detta sammanhang:

1 gillning