Avanza EM höjd avgift?

Någon som fått svar från avanza?

1 gillning

Min åsikt är också att man inte bara kan tänka ”EM-fond som EM-fond”. Tydligen verkar det viktigt med det tidskrävande sållningsarbetet och detektivarbetet gällande vilka bolag som ska inkluderas i fonden (oseriösa bolag bör ska exkluderas). Detta är en aspekt som kan vara svår att ha insikt i i ens jämförande av fonder, men är likväl en aspekt som för det mesta verkar förbises.

Frågan är om Avanzas EM-fond är bäst på det stora hela… fler bolag behöver inte betyda bättre fond, speciellt inte vad gäller EM så som jag förstår det.

Då blir ju frågan ifall det kan vara värt det med aktiv fond just när det gäller EM. Vad jag minns så verkade avgiften hög på sådana när jag kollade senast (troligen inte värt det jämfört med indexfond ändå).

Nope. Väntar fortfarande.

2 gillningar

Väntar med spänning. Ska snart ombalansera portföljen så vore trevligt med en återkommer fram till dess. Dock tror jag att jag stannar kvar hos Avanza då de har flest aktieinnehav.

Det är tråkigt men jag ser inte riktigt så många andra bättre alternativ om man vill ha en tillväxtmarknadsfond i portföljen.

DNB Global Emerging Markets Indeks S och Swedbank Robur Access Asien A är något billigare med 0,32%, om man ska lita på totalavgifterna Avanza visar.

Swedbanks fond har ju bara Asien så man missar helt Afrika, Sydamerika etc.

DNB kanske kan vara ett alternativ även om innehavet kan skilja något, kollar man i en graf på ett år följer den och Avanza EM varandra väldigt väl medan Swedbank avviker mycket, vilket känns rimligt.

Jag lutar mot att inte göra någonting och bara behålla Avanza EM oavsett.
Är det väsentliga avgiftsskillnader i flera år kanske man kan byta men att byta p.g.a. 500kr i avgiftsskillnad per miljon kr investerat är inte värt besväret.
Någon/några hundringar i nedlagd tid + evt. förlust när man ligger likvid i bytet.

En mer intressant fråga är väl om man vill ha EM överhuvudtaget.

2 gillningar

Jag har gärna min andel EM kvar och kan tänka mig att byta till DNB bara för att jag inte gillar omotiverade avgiftshöjningar. Dock är jag precis som du osäker om det går att lita på redovisade totalavgifter. Som vanligt känns det som jag inte har hela bilden klar. :roll_eyes:

Var ser du det? Står ju 0.0% nu?

Det är ju för att du inte når upp till avgiften, avanza bjuder på avgiften tills viss summa är investerad. Är du inloggad?

4 gillningar

Detta är nog det värsta ja - smyghöjjandet. Hade inte heller sett det förräns jag såg denna tråden.

1 gillning

Vad menas med transaktionsavgifter? Avgifter när jag köper fonden eller när fondbolaget köper aktierna?

Transaktionsavgifter är inte smyghöjande av avgifter.

Det är fondens interna kostnader för handeln den genomför.

Den som redovisas som “transaktionsavgift” på Avanza är så vitt jag vet förra årets (som en approximation på vad årets kommer bli).

Jag kan mycket väl tänka mig att denna plötsliga högre transaktionsavgift (för förra året) har med unika (geopolitiska) händelser att göra och inte har med detta årets kostnader att göra.

5 gillningar

Aha, ja när jag loggade in så blev det nya priset.

Exakt. Det kan mycket väl vara så att ex DNB Global EM Indeks S kommer höja de uppskattade/approximativa transaktionsavgifterna för 2024…kanske i linje med Avanza EMs höjning.

Senaste fondfaktabladet för Avanza EM är från 2024-02-29 där transaktionsavgifterna är 0.1% och den totala avgiften 0.37%. Kruxet med att just nu jämföra totalkostnaden med DNB Global EM är att det senaste faktabladet för DNBs fond (som jag hittar) är från 2023-01-01. Där är trans.avg. bara 0.004% och med dessa “historiska” avgifter blir totalavgiften endast 0.32% i dagsläget. Jag undrar vad de uppdaterade approximerade trans-avg. kommer bli för 2024 (alltså uppskattade baserade på handeln under 2023). Det borde dyka upp ett uppdaterat fondfaktablad när som helst…Sjukt sent av DNB. Någon som hittat ett senare fondfaktablad för DNB EM efter 2023-01-01 med uppdaterade trans.avg.???

Det tog BARA 16 dagar att besvara en ynka fråga. Bedrövligt rent ut sagt.

4 gillningar

Ska också skriva och fråga och vara negativ i min fråga, desto fler som ger sin åsikt desto jobbigare blir det att höja avgifter, oavsett “vems felet” ligger på.

2 gillningar

Så vad landade detta i, är det befogat att vara kränkt och upprörd här som kund eller måste jag hitta något annat att reta mig på? :slight_smile:

På vilket sätt ska Avanza påverka avgifterna de betalar till sin mottagarfond?

Det vore en helt annan sak om de höjde sitt eget arvode för att investera i en annan fond.

Tja, 16 dagars svarstid är väl inget att vara kränkt över för en förklaring om 37 procents höjd avgift. Men kanske nog för att flytta EM-besparingar till en annan fond :wink:

Transaktionsavgifterna är inte avgifter som Avanza betalar till sin mottagarfond!

Det är den variabla delen av avgiften som ALLA fonder tar ut av andelsägarna. Den delen som täcker underliggande courtaget.

Den siffran vi ser nu som Transaktionsavgifter är förra årets Transaktionsavgifter!

5 gillningar