Det jag tänker på är om de får in många som frågar och visar att dom bryr sig och att det kan påverka negativt kan göra att dom istället får höjda avgifter men behåller priset det samma som tidigare för att just slippa sånt. Sitter man tyst och knyter handen i fickan så tror jag att det är som för alla företag som gör smyghöjningar i form av mindre produkter för samma pris eller höjer priset kommer se att “se där, ingen brydde sig, då kan vi höja lite till”. Det är min take.
Det är inte en smyghöjning! Varken av Amundi eller Avanza! Det är bara så att det råkade bli mer courtage och liknande för fonden att tracka indexet förra året. Förmodligen har de kopplingar till vad som hände med ryska börsen.
Tycker dom kan skicka ut ett meddelande till alla ägare att priset nu höjts så man aktivt får göra ett val om man vill ha kvar fonden eller inte. I mina ögon är detta en typ av smyghöjning.
Transaktionskostnader kan variera år till år. Ingen överraskning att de flesta banker/nätbanker inte ens visar estimerade transaktionskostnaden, utan bara den faktiska avgiften som går till fondbolaget.
Men om det nu var en temporär ökning av transaktionskostnaderna så är det för sent att byta, eftersom kostnaderna igen kanske gått ner efter de informerat.
Tycker det är lite störande med alla som reagerar mot Avanza bara för att Avanza är duktiga och redovisar alla avgifter till skillnad från de flesta annars. Sådant ska premieras, inte kritiseras! Det här är inte första gången som Avanza får skit för att de redovisar avgifterna mer öppet än andra.
Problemet är inte att de höjer. Utan att de inte förklarar varför. I övrigt håller jag med dig om
att det är bra de är öppna med att redovisa alla kostnader.
Jag tycker de förklarat det där flera gånger i olika sammanhang men det kommer alltid nya människor som missat det och går i taket… Om och om igen…
I den här tråden som jag själv startade var det först igår någon fick svar från Avanza, efter drygt två veckor. Det är möjligt att jag missat något du sett på annat håll. Jag själv har inte fått svar från Avanza. Jag vill vara tydlig med att Avanza är en bra plattform och jag har en stor del av mitt sparande hos dem. Det är dock befogat att ställa frågan om en höjning i avgifter som faktiskt motsvarar 37 procent.
Jag svarade i tredje kommentaren för 17 dagar sen men det accepterades inte som svar av någon anledning
Tack men det var svårt att förstå det var ett svar från Avanza och jag förstod inte om du menade det var en ny kostnad eller ett nytt sätt att redovisa avgiften. Hursomhelst tycker jag du har rätt. Avanza är mer öppna med redovisning av avgifter än flera andra aktörer, därför kommer jag att vara lojal kund framöver. Men jag vidhåller att 37 procent är en ansenlig höjning som förtjänar en diskussion i forumet. Även om dessa 37 procent enbart motsvarar 0,1 procent i faktiskt höjning. Avanza EM har trots allt varit benchmark för de flesta svenskar som vill spara en andel i EM.
Jag ser liknande i AMF Global. Transaktionsavgifterna har stigit från 0,05% till 0,14%. Inte mycket att göra åt det… Stiger det mer får man väl överväga ett byte.
Ok vi kör lite enkel matematik , om ni har något liknande mig
10 % Em (0.37%) (0.27% förut)
80 % Länsf global (0,22%)
10 % plus alla bolag (0,22%)
så gör denna höjning att mitt snitt blir 0,235 istället för 0,225 % vilket innebär 0.01 % vilket är 1/ 10000 vilket gör att har du 1 M i portfölj så kommer din årliga avgift att höjas med den hör och häpna höga avgiften 100 kr
Men vi säger att du har 50 % EM för skojs skull, (0,22% x5 , 0,37x5 ) /10 = 0.295 snittet höjs med 0.07 % vilket gör att en portfölj på 1M höjs med 700 kr
Ring ambulansen, polisen och brandkåren!
Precis, för är det inte så att det som visas inte är en prognos för hur höga transaktionskostnaderna kommer att vara framöver, utan hur de sett ut det under en viss historisk period (det senaste året, den senaste månaden eller något liknande)?
Priset har INTE höjts! Det är FÖRRA ÅRETS transaktionskostnader som blev högre än tidigare år av ännu oklar anledning.
Det är det visst. Vad höjningen beror på, transaktionskostnader i detta fallet, är irrelevant för kund. Priset för fonden har höjts, och det har inte kommunicerats ut till kunder som har pengar investerade i fonden. Då är det en smyghöjning. Sen om det är Avanzas, Amundis eller någon annans fel är skitsamma. Dom ska kommunicera ut sånna här saker.
Har du en Netflix-prenumeration på 99kr i månaden och den plötsligt höjs till 119kr så ser du det på nästa faktura/dragning. Fonders pris ser man aldrig efter man valt dom eftersom man är en perfekt investerare som månatligen bara skjutsar in sina pengar i de billigaste indexfonderna a la DCA och sen glömmer och aldrig loggar in.
Nej. Det är vad förra året transaktionsavgifter landade på. Inte vad detta året kommer landa på.
Det är bara vad som råkade hända.
Jag skiter i vad förra årets transaktionskostnader hamnade på. Jag är en kund hos Avanza. Har priset på en produkt jag betalar för höjts ska dom kommunicera ut det så att jag har alla korten på bordet och kan ta beslut om mina pengar därefter.
Grejen är alltså att Avanza själva inte vet vad transaktionskostnaden kommer ligga på, så de kan inte informera dig om det i förväg.
I förväg tror jag ingen krävt. Dom kunde informera när de själva vet, dvs senast när de publicerar det nya priset på sin hemsida.