Någon här på forumet som har bra koll på graferna på Avanza?
Min fråga är: Om jag under “Innehav” tittar på grafen för utvecklingen av mitt ISK och lägger i samma graf in en jämförelse med en fond, kommer jag då göra är rättvis jämförelse? (Är utdelningar inkluderade i grafen för ISK och är avgifter inkluderade i grafen för fonden?)
Jag har fört egen statisitik över mina konton i 4.5 år nu. Nuvarande värde minus insatt summa sen delat med insatt summa. Så alla agifter, courtage och skatter inräknat. I början stämde Avanzas grafer väldigt dåligt med min egen. Nu är det ganksa nära men inte exakt. Felar ca 0.3-0.4 procentenheter hittills i år och ca 6 procentenheter totalt sedan jag började.
Jag för också egen statistik (via algoritmer i realtid). Skiljer 0,18% på 4,5 år. Det är rätt komplicerat att få det här rätt då man behöver räkna ut varje enskild dag och inte hela perioder. Gör man transaktioner till eller från kontot behöver man kompensera för den enskilda dagen.
Men mitt svar är densamma. Utdelning, avgifter etc är inkluderade i Avanzas grafer.
Precis. Och eftersom du inte har egen statistik på allt annat är det det närmaste sanningen som man kan jämföra med andra tillgångar eller andras portföler.
Du räknar dock inte det som normalt kallas procentuell utveckling i de flesta fall, branschstandard är att titta på TWR just för att jämföra äpplen med äpplen. Du räknar inte TWR.
Det kommer diffa om du gjort mer insättningar eller uttag än din allra första insättning.
Jag skulle rekommendera att beräkna TWR istället för att kunna jämföra din utveckling med andra värdepapper i en “äpplen med äpplen jämförelse”.
Min uträkning görs varje dag och insättningar och uttag är medräknade.
Ett av kontona har jag dessutom inte gjort några transaktioner på sedan det startade.
Jag för även in utdelningar så jag kan se både värdeutveckling och total avkastning.
Avsikten med detta var att se min faktiska avkastning alla kostnader och utdelningar inräknade. Så jag kan jämföra äpplen med äpplen mot fonder som inte delar ut.
Min formel har varit den samma sedan start och Avanza har som sagt blivit mer och mer lik min egen.
Jo det skrev du, men du måste kompensera för effekten av insättningar/uttag på den procentuella utvecklingen . Det kallas TWR (time weighted return). Annars får du inte ett äpplen mot äpplen jämförelse.
TWR procent kan vara negativ när du har en positiv avkastning i kronor. Eller motsatt.
Branschstandard är TWR av för att kunna göra en korrekt äpplen mot äpplen jämförelse i procent. Din beskrivning av din beräkning motsvarar inte TWR. Din beskrivning motsvarar det som kallas för “rak procent”, det ger inte möjligheten till äpplen mot äpplen jämförelse.
Så för att kunna göra detta:
Måste du räkna TWR, vilket det verkar som om du inte gör.
Ah. Den förklaringen var förenklad. Kör den på kontot jag inte gör några insättningar och uttag på för att se att min andra kalkyl stämmer. I den andra räknas alltid dagens vinst ut mot gårdagens värde och jag får då en TWR även om jag inte visste att det var så det hette så har jag såklart tänkt på det. Annars hade mina siffror ju varit helt åt helvete.
Jag tror faktiskt inte du räknar TWR. Det är rätt komplicerat att göra det. Din forsatta beskrivning tyder inte på att du räknar TWR procent. Den avvikelse du ser mot Avanza (ibland avvikelse) kan bero på det.
I fallet utan insättningar och uttag (efter en initial insättning) så sammanfaller rak och TWR procent. Beroende på hur stora, när och hur avkastningskurvan på tillgångarna ser ut kommer de ibland vara samma. Ibland vara helt olika. Just TWR är viktigt för att göra en korrekt jämförelse.
Precis. Avanza gör oftast rätt men inte alltid varav anledningen till att jag skrev ihop min kod.
I mitt fall kunde inte Avanza hantera investeringar jag gjorde i en obligation. Varje gång jag köpte instrumentet raderades beloppet och räknades som en 100% förlust i grafen. När väl instrumentet såldes senare hade jag hunnit månadsspara såpass mycket att återförandet inte “reparerade” grafen. Har alltså några irriterande spikar nedåt som ger en missvisande utveckling i procent.
Läste just om det. Det är väl inte alls särskillt komplicerat. Det är ju detta jag gör varje dag. Har en etta för när kontot startade och en från nyår som jag multiplicerar dagens utveckling med.
How to Calculate TWR
Calculate the rate of return for each sub-period by subtracting the beginning balance of the period from the ending balance of the period and divide the result by the beginning balance of the period.
Create a new sub-period for each period that there is a change in cash flow, whether it’s a withdrawal or deposit. You’ll be left with multiple periods, each with a rate of return. Add 1 to each rate of return, which simply makes negative returns easier to calculate.
Multiply the rate of return for each sub-period by each other. Subtract 1 from the result to achieve the TWR.
Varje gång en insättning eller uttag görs måste du skapa en ny sub period. Det låter inte på din beskrivning som att det är vad du gör. Utan det låter som årsbasis.
Varje dag är en ny subperiod. Första börsdagen multipliceras ettan med dagens utveckling. Andra börsdagens utveckling multipliceras med resultatet av gårdagens uträkning.
Ettan från start har nu multiplicerats med 1157 börsdagars utveckling. Detta är ju bara normal ränta på ränta-uträkning.
Jag har absolut haft dagar under förra året då värdet i kr varit på minus medans porcenten legat på plus på totalkontot, för att en mindre nedgång haft mycket större insatt kapital än den stora uppgången tidigare.
När det gäller utdelningar är det problematiskt att jämföra mot fond på daglig basis. Fonder räknar in utdelningar direkt på x-dagen men Avanza räknar med din utdelning dagen när den väl kommer in på kontot.
@Otto1 Jag slänger in från sidan att du eller Avanza kanske räknar med flyttal någonstans i koden? Det skulle också kunna förklara små skillnader. Alltså ett slags avrundningsfel.