Beräkna utveckling och avkastning i % | Time Weighted Return (TWR)

Hej.

Jag och en kompis brukar jämföra vår utveckling i % på våra investeringar emellanåt.
Men nu vid årsskiftet ville vi jämföra hur det gått för oss år 2021 och jag insåg då att sättet vi räknar ut utvecklingen i % inte kan stämma.

För att räkna ut “utveckling sedan start” blir det korrekt med hur Swedbank presenterar det i “kronor” och i “%”:
“Värde innehav” - “Inköpsvärde” = “Utveckling sedan köp i SEK”
“Utveckling sedan köp i SEK” / “Inköpsvärde” = “Utveckling sedan köp i %”
Så långt inga konstigheter.

Men när vi sedan ska jämföra “Utveckling i år i %” blir det krångligare.
Insåg att vi måste räkna fel då jag räknade på frugans siffror. Hon hade litet kapital i början av 2021 men har sedan gjort stora insättningar under året.
Jag fick då en utveckling i % som var betydligt högre än vad någon av de fonder hon har i sin portfölj har utvecklats.
Vi räknade från början såhär:
“Utveckling i år i SEK” = “Totalt värde” - “Insättningar & Uttag” - “Värde årets början”.
“Utveckling i år i %” = (“Utveckling i år i SEK”) / (“Värde årets början”)

Ett exempel som visar hur fel uträkningen ovan kan bli:
“Värde årets början”: 100 kr
“Insättningar & Uttag”: 1 000 kr
“Totalt värde”: 1 300 kr
1 300 - 1 000 - 100 = 200 kr “Utveckling i år i SEK”
200 / 100 = 2 = 200 % = “Utveckling i år i %”
Detta är helt orimligt.

Frugan kom då på att vi måste öka “Värde årets början” med “insättningar & uttag” i divisionen för att det ska bli rätt, såhär:
“Utveckling i år i SEK” = “Totalt värde” - “Insättningar & Uttag” - “Värde årets början”.
“Utveckling i år i %” = (“Utveckling i år i SEK”) / (“Värde årets början” + “Insättningar & Uttag”).

Då får vi resultatet:
“Värde årets början”: 100 kr
“Insättningar & Uttag”: 1 000 kr
“Totalt värde”: 1 300 kr
1 300 - 1 000 - 100 = 200 kr “Utveckling i år i SEK”
(200) / (100 + 1 000) = 0,18 = 18 % = “Utveckling i år i %”
Nu blir det rimligare.

Men denna uträkning visar väl hur det gått för just mig i “%”?
Jag kan ju inte använda mitt %-tal för att jämföra min portfölj med andras portföljer.

Jag har läst att bankerna inte räknar såhär heller, de använder sig att TWR (time weighted return):
https://rikatillsammans.se/forum/t/slog-du-den-genomsnittlige-avanzianens-avkastning-2020/8352/36

Då måste man ta hänsyn till varje specifik insättning man gör om jag förstår det rätt?
Det känns som om jag kan kasta mitt Excel dokument där jag skriver in “utvecklingen i år” där jag använder min senaste uträkning ovan?

Tyvärr så visar bara Swedbank “Utveckling i år” som staplar i “Kronor”, inte i “%”, vilket är lite synd, men har påpekat detta så det kanske kommer i framtiden…

1 gillning

Om du vill kunna följa utvecklingen i Excel så kan du prova att lägga alla nya insättningar/inköp under året på egna rader (med antal andelar, inköpspris etc.)
Då kan du se utvecklingen för varje investering för sig.
Ska du sen summera totalen sedan allra första dagens inköp eller från senaste årsskiftet så måste du vikta dem baserat på tiden de varit investerade vilket är krångligt.

2 gillningar

När du väl har alla insättningar och uttag som egna rader som @AimHigher beskriver så kan du räkna ut TWR.

1 gillning

TWR är lösningen på dina problem. Det kräver lite mer meck för att beräkna dock.

Avkastning i procent är inte helt trivialt och man behöver fundera både en och två gånger vad det ens betyder att prata om avkastning i procent.

2 gillningar

Uttag gör det lite mer komplicerat då man inte säljer det som står på en enskild rad om man har flera insättningar i samma fond/aktie. Då säljer man av från hela innehavet.

Är det aktieutdelning man plockar ut så är det givetvis enkelt.

Jag gjorde antagandet att man månadssparar och endast har insättningar :grin:

Uttag är inte speciellt komplicerat. Man kan använda samma genomsnittsmetod som när man deklarerar K4. Tror till och med att det redan är en del i beräkningen av TWR.

1 gillning

Tänkte mer på uppföljning per rad då ett uttag på innehavet påverkar tidigare rader och man inte längre kan följa upp resultatet på dem om man inte justerar dem samtidigt.

Insättningar kan man hantera varje rad för sig utan att justera raderna ovan.

Det är väldigt lätt att få fram en %-siffra men om %-siffran man får fram är korrekt uträknad eller inte är en helt annan femma :wink:

Jag raderar mitt Excel dokument över utveckling i år och nöjer mig med Swedbanks delårsrapporter som kommer med färdiga diagram och % över utveckling över olika perioder :smiling_face:
Verkar vara på tok för krångligt att räkna ut det enligt TWR :exploding_head:

1 gillning

Uttag påverkar inte alls tidigare rader i TWR. Ett uttag är exakt samma sak som en negativ insättning. Jag dubbelkollade just formeln för TWR och den är väldigt enkel. Man behöver inte ens genomsnittsmetoden som jag gissade förut.

bild

5 gillningar

:+1:
Ah, jag räknade inte med TWR. Tänkte enkla varianten där man endast har koll rad för rad. Då kan man inte bara göra ett uttag och behålla gamla rader som de är.

Jaha, jag tror jag fattar vad du menar nu. Att varje investeringstillfälle får “leva för sig” utan att aggregera ihop dem. Låter väldigt bökigt.

2 gillningar

xirr är enkelt att räkna ut i excel/google sheets. tar hänsyn till in- och utflöde av kapital

image

Insatt 1000kr resp 2000kr, och 3200kr på saldo.

5 gillningar

Det ser ju enkelt ut, hmm, kanske får ge mig på och bygga om mitt Excel dokument ändå :wink:.
Blir resultatet av XIRR likvärdigt som TWR?

1 gillning

För att förtyliga skillnaden: Du sätter in 1kr den 1/1 och dessa förräntar sig till 2kr år 1 då du sätter in 1000000kr men sen faller allt och du har 500000kr år 2. Med TMR räknat på årsbasis har du utveckling (1+1)*(1-0.5)-1 dvs utvecklingen 0% (det dubblades 1 år och halverades ett år) Med xirr får du -50%, det mesta av kapitalet halverades på 1 år.

4 gillningar

Hej. Tänkte jag skulle försöka ge mig på det här nu men har en dum fråga…Är det varje specifik insättning/uttag jag ska skriva vid varje datum eller totalvärdet på kontot varje gång en insättning gjorts?
Eller är det bara högst upp (31/12) totalvärdet på kontot ska stå och allt nedan med “-” är insättningar?

Insättningar är negativa, uttag är positiva (slutsaldo kan tolkas som att man gör ett uttag på allt kapital på kontot sista dagen)

1 gillning

Då har jag förstått rätt. Återkommer med resultat :slight_smile:

1 gillning

Nu är det nära, får #ogiltigt
Tar jag inte med slutsaldot högst upp så får den fram nåt monstertal upphöjt i massor, men så fort jag skriver in mitt positiva tal med totalvärdet vid datum 2021-12-31 så blir det ogiltigt…hmm
“Värde årets början” 2021-01-01 bör man skriva som ett negativt tal längst ner väl? Testat både med och utan det, men icke.
Summerar jag hela min kolumn med tal så får jag exakt min “Utveckling i år i SEK” som jag räknat ut på mitt förra excel.

ja, första insättning motsvarar initialt kapital dag 0, och slutsaldo motsvarar uttag sista dag. vanligt fel är att man inte formaterat datumkolumn som datum