Hej.
Jag och en kompis brukar jämföra vår utveckling i % på våra investeringar emellanåt.
Men nu vid årsskiftet ville vi jämföra hur det gått för oss år 2021 och jag insåg då att sättet vi räknar ut utvecklingen i % inte kan stämma.
För att räkna ut “utveckling sedan start” blir det korrekt med hur Swedbank presenterar det i “kronor” och i “%”:
“Värde innehav” - “Inköpsvärde” = “Utveckling sedan köp i SEK”
“Utveckling sedan köp i SEK” / “Inköpsvärde” = “Utveckling sedan köp i %”
Så långt inga konstigheter.
Men när vi sedan ska jämföra “Utveckling i år i %” blir det krångligare.
Insåg att vi måste räkna fel då jag räknade på frugans siffror. Hon hade litet kapital i början av 2021 men har sedan gjort stora insättningar under året.
Jag fick då en utveckling i % som var betydligt högre än vad någon av de fonder hon har i sin portfölj har utvecklats.
Vi räknade från början såhär:
“Utveckling i år i SEK” = “Totalt värde” - “Insättningar & Uttag” - “Värde årets början”.
“Utveckling i år i %” = (“Utveckling i år i SEK”) / (“Värde årets början”)
Ett exempel som visar hur fel uträkningen ovan kan bli:
“Värde årets början”: 100 kr
“Insättningar & Uttag”: 1 000 kr
“Totalt värde”: 1 300 kr
1 300 - 1 000 - 100 = 200 kr “Utveckling i år i SEK”
200 / 100 = 2 = 200 % = “Utveckling i år i %”
Detta är helt orimligt.
Frugan kom då på att vi måste öka “Värde årets början” med “insättningar & uttag” i divisionen för att det ska bli rätt, såhär:
“Utveckling i år i SEK” = “Totalt värde” - “Insättningar & Uttag” - “Värde årets början”.
“Utveckling i år i %” = (“Utveckling i år i SEK”) / (“Värde årets början” + “Insättningar & Uttag”).
Då får vi resultatet:
“Värde årets början”: 100 kr
“Insättningar & Uttag”: 1 000 kr
“Totalt värde”: 1 300 kr
1 300 - 1 000 - 100 = 200 kr “Utveckling i år i SEK”
(200) / (100 + 1 000) = 0,18 = 18 % = “Utveckling i år i %”
Nu blir det rimligare.
Men denna uträkning visar väl hur det gått för just mig i “%”?
Jag kan ju inte använda mitt %-tal för att jämföra min portfölj med andras portföljer.
Jag har läst att bankerna inte räknar såhär heller, de använder sig att TWR (time weighted return):
https://rikatillsammans.se/forum/t/slog-du-den-genomsnittlige-avanzianens-avkastning-2020/8352/36
Då måste man ta hänsyn till varje specifik insättning man gör om jag förstår det rätt?
Det känns som om jag kan kasta mitt Excel dokument där jag skriver in “utvecklingen i år” där jag använder min senaste uträkning ovan?
Tyvärr så visar bara Swedbank “Utveckling i år” som staplar i “Kronor”, inte i “%”, vilket är lite synd, men har påpekat detta så det kanske kommer i framtiden…