Är det bara jag som är förvånad över att alla är så besatta av enbart årets utveckling? Är det ingen här som även tar sig en titt på sitt långsiktiga CAGR varje år?
Samma med de som gärna name-droppar vilken fantastisk avkastning de haft på sin senaste aktieaffär som handlade om 0,5 % av totala portföljen senaste tre månaderna?
Har du koll på ditt totala CAGR senaste fem åren eller kanske till och med sedan du började investera?
Ne det har jag inte och det är sjukt jobbigt att beräkna TWR när man har flera mäklare och måste räkna ut detta själv. Varenda insättning/uttag måste tas med.
Jag ser egentligen ingen större nytta för mig att veta exakt. Jag kan inte handla eller äta för procentuell utveckling och dessutom rätt ointressant i bara en valuta (SEK).
Jag följer ungefär global marknadsvikt med aktier. Då är min sanna TWR CAGR nära globalt index, vilket jag enkelt kan se enkelt i olika valutor genom att titta på fonder. Mer info än så tillför inget.
Ett litet tips är att importera alla transaktioner i Portfolio Performance. Det är ganska meckigt i början men skönt att ha allt samlat på ett ställe om har flera nätmäklare.
Jag är kanske den enda som båda är RT-medlem och har en civilingenjörsexamen men inte orkar hålla på att räkna. Idag nöjer jag mig med att konstatera att fritt kapital nog är 43x vad det var för 25 år sedan och att jag också har obelånad bostad som är värd lika mycket som kapitalet, plus obelånat fritidshus. Räknar med att jobba minst fem år till med hyfsat hög sparkvot.
Jag använder också Portfolio Performance. Som du säger är det en liten träskel att komma igång men sedan fungerar det bra. Jag har ett rätt så utbrett sparanade (Montrose, Avanza, Lysa, Opti, Savr) plus en del olika nisch-banker med vanligt bank-sparande så för min del fungerar Portfolio Performance bra.
Lite kul kuriosa på ämnet räkna: Lyssnade på Rix Morgon Zoo för många år sedan, men kommer starkt ihåg Laila Bagge försöker dela 3 på två. (eller liknande enkel matte), ger upp efter 5 sekunder med uttrycket “Nej, jag orkar inte räkna”. Framgångsrik affärskvinna, men Civilingenjör är hon bevisligen inte . Lite så du känner?
Jag är ju bevisligen civilingenjör men inte framgångsrik affärskvinna, försöker bara styra vardagen utanför jobbet till att flyta på så enkelt som det bara går och känner att det räcker med Excel på kontorstid helt enkelt.
Som svar på den ursprungliga frågan: Mitt CAGR i aktieportföljen landar på 8,1% baserat på de tre senaste åren (då jag slutade tillföra kapital till aktieportföljen och således är enkelt att räkna ut).
Inte imponerande och, ja, jag känner till globala indexfonder.
Tillägg: 6,8% sedan 2014 enligt Avanza. Det har blivit bättre på senare år med andra ord…
Jag sållar mig till skaran som inte har någon koll på sin långsiktiga CAGR, eller på årets avkastning heller för den delen – det är något jag kollar upp när det finns någon forumtråd om saken och sedan snart glömmer igen.