Vad är din långsiktiga avkastning (CAGR)?

Fast då har du ändå koll. När jag frågar personer spontant har de ingen aning - och för de flesta så kan en sådan beräkning vara ett jobbigt uppvaknande, d v s de går runt och ”tror” att de har en bra långsiktig avkastning när den i själva verket inte ens är nära index.

1 gillning

Bra, då vet vi :grin:

Är den hemlig? :blush:

Ja i någon mening, men jag har noll koll på vad siffran är.

Jag tror många inte heller räknar TWR procent, utan tar CAGR direkt på kontovärde (ev. minus insättningar), vilket leder till kraftig överskattning av hur bra investeringar man faktiskt gjort (om man som de flesta månadssparar/löpande sparar del av inkomst).

1 gillning

Mycket imponerande, men har su kontrolleäknat? Avanza kan ibland ge lite alternativa uträkningar om man ökat och minskat insättningar och uttag.

1 gillning

CAGR sedan 2009
Aktiekonto: 9,78 %
ISK 1: 9,56 %
ISK 2: 11,38 %

2 gillningar

CAGR sedan 2011:

13,43%

Oklart hur avanza tar hänsyn till insättningar och uttag.

I ovan ingår tjänstepension samt diverse aktier och fonder på ISK/depå där det skett en hel del insättningar men även några uttag genom åren.

Ovan CAGR kan jämföras med facit för förra året som blev 7,1%, vilket mest visar att det är bra att tänka över flera år och se ett enskilt år som kuriosa.

3 gillningar

Nä, det visste jag inte, men jag kollade nu. Tydligen 11,46 % sedan 2015. Oklart vad jag ska med den informationen till.

2 gillningar

13.38% sedan 2017 enligt Avanza. Verkar för bra för att vara sant, kan det vara något knas med beräkningarna? Har ju satt in pengar löpande under denna tid

1 gillning

Jag överslagsräknade snabbt på DNB global indeks, ser ut att mer eller mindre vara spot on den avkastningen.

Så du har i praktiken följt globals marknadsviktat index (exklusive EM) sen 2017.

2 gillningar

Jag är glad att jag då slutligen är i linje med globalt marknadsviktat index. Har inte varit så “smart”, eller kunnig, att jag började så från början. Numera kör jag primärt globalt index, men har varit en del enskilda aktier under tiden, alldeles för mycket på sparkonto första åren, en hel del svenska aktier, svenska investmentbolag.

1 gillning

Jag garanterar på inget sätt att mitt snabba överslag är korrekt, men det är inte orimliga siffror.

ingen aning hur det skulle gå till

Det är lite min farhåga också, att man tittar på en procentsiffra utan att faktiskt förstå vad den beräknats på.

Min ursprungstanke med tråden var främst att uppmärksamma att många inte verkar förstå om de är i närheten av index (och därmed borde köra index istället för vad de nu håller på med) om syftet är att faktiskt få avkastning över tid och inte hålla på och glädjas över enskilda slumpmässiga utfall i tron att det var tack vare den egna förmågan.

Det är dagligen kommentarer och trådar om hur någon gjort en enskild affär på x procent, men den säger noll om personen faktiskt har någon avkastning öht över tid.

Att det sedan finns många sätt beräkna faktisk avkastning när löpande insättningar och uttag kommer med i bilden är nästa problem som är lika illa. Vilket som är värst, att inte ha en aning om sin ungefärliga avkastning eller tro att den är bättre än den faktiskt är låter jag vara osagt.

3 gillningar

CAGR 8,15% sedan 2004 enligt Avanzas sätt att räkna.

1 gillning

Jag är också Civilingenjör ( pensionerad ) som också slutat räkna. Kör istället med AI.
( Lite på skämt men även sanning )

1 gillning

Den person som är lättast att lura är dig själv.

2 gillningar

Jag tycker det är viktigare att skapa sig en uppfattning om sin förväntade avkastning och risk. Ett ganska grovt mått men väldigt nyttigt att fundera på.

2 gillningar

Eller att hålla reda på poster och värden i ett Excel-ark, enkelt och gratis.

Jag brukar inte titta på det eftersom jag tycker att det är mer intressant att försöka förutsäga hur mycket pengar jag kommer att dra in, det är trots allt det jag kommer att betala räkningarna med.

Men eftersom jag blev ganska häftig ifrågasatt i en annan tråd så har jag just räknat ut det: 23 procent yoy dom senaste tio åren.

(Innan dess så förvarade snarare än förvaltade dom pengar som jag hade.)