Portfolio Performance är både gratis och har öppen källkod.
16.4 % CAGR de senaste 6 åren som jag hållit på att investera. Gick ”all in” för 6 år med allt jag ägde.
Ett tag hade jag pengarna i en fastighet istället som gav 21 % CAGR medan jag ägde den dock.
12 procent de senaste 12 åren.
Jag är superlat och bad Chatgpt räkna ut CAGR ![]()
”Om avkastningen är X % under Y år, vad blir CAGR?”
Enligt Nordnet 20.61% år 2015-2025
Funkade det?
Jag har en portfölj med ungefär tio allokeringar, varav en del onoterade, så jag har ett Excel-dokument där jag håller reda på hur mycket pengar jag har och var jag såg dom senast.
Jag räknar inte på enskilda fonder utan på till exempel en post i dokumentet som heter “Nord net”.
Den samlade siffran kör jag sedan här:
Men det bygger så klart på att jag inte har satt in några pengar, och bara tagit ut så lite att det inte görs någon större skillnad på totalen.
Har man hållit på och flyttat pengar ut och in så blir det så krånglig att räkna att jag inte är säker på att det är värt jobbet.
Du kan inte mäta prestation så, CAGR beräknat så är fel mått. Du behöver inkludera insättningar/uttag och få ut det som kallas TWR.
Ännu en gång: eftersom uttagen har varit mycket små, och dessutom mot slutet av perioden, så ger formeln ett tillräckligt bra mått.
Du har inte en aning om @Veritas har gjort i form av insättningar/uttag.
Min portfölj består av tio allokeringar varav “Nordnet”, alltså alla mina fonder och andra noterade papper är en.
Med tanke på att du inte har någon som helst insyn i min ekonomi så är du väldigt tvärsäker, tycker du inte?
Ett bra sätt att slå olika index är att köpa onoterat av kvalité och att använda hävstång i perioder då trenden är stabilt stigande. Men väljer man att bara ligga i indexfonder så kommer man att ha en utveckling strax under jämförelseindex, det är sant.
Jag har aldrig ägt en indexfond och jag har aldrig ägt en noterad aktie (är jag nästan helt säkert på, tio år är en lång tid).
Du svarade mig, jag svarade dig. V har inte med saken att göra.
Det gjorde jag inte. Scrolla upp och kolla så ser du att det var ett svar till @Veritas.
Nej. Jag påpekar bara att din jämförelse i procent inte är rimlig.
Kan ju du tycka. Jag delar inte den bilden alls.
2015-2025 23,03% enl Nordnet.
Vad är en bra CAGR?
Jag tänker att utveckling i linje med lämpligt index är bra.
Allt bättre än det är väldigt bra. Att slå index är väl inte så lätt men borde gå med högre risktagande.
Legat tung i TSLA under den “gyllene eran”?
Har fått för mig att CAGR på 10 procent är nåt att sträva efter.
Helt klart möjligt med högre systematisk risk, tex belåna eller vikta mot riskfaktorer. Men kan behöva vänta 25år innan det betalar sig…