Avanza visar nu historik över dina nyckeltal

Avanza verkar ha uppdaterat analyssidan med mer detaljer om ens nyckeltal - sharpekvot, standardavvikelse och årsavkastning (CAGR). Nu får man en historik sedan start med en fin graf. Se skärmklipp nedan.

Hur ser det ut för er? Mina nyckeltal ovan är på mina portföljer med enskilda aktier.

9 gillningar

Att titta på sharpkvot på 1 års sikt är ju nästan ett skämt. Förstår inte varför de visar detta.

Under 10 år sharp är inte ens lite intressant.

3 gillningar

Äntligen, har länge förundrats över varför de enbart visat senaste året. Dock saknar jag att man kan välja tidsperiod ordentligt, dvs senaste 3-5-10 åren (eller varför inte från och till datum?).

3 gillningar

Du har galet bra siffror, grattis! Hoppas det fortsätter så!

Är själv nöjd så länge jag presterar bättre än inflationen :sweat_smile:

1 gillning

Ja, jag hade också önskat att kunna se på längre sikt men detta är bättre än inget. Rätta mig om jag har fel men man kan uppskatta en sharp över längre tid om man tar snittet av standardavvikelsen över åren, antar en riskfri ränta och använder sin CAGR.

Uppskattad sharpkvot = (CAGR - Riskfri ränta) / Genomsnittlig standardavvikelse

I mitt fall (dock väldigt kort tidsperiod även det):

(17,6 - 2,5) / 21,5 = 0,70

Ja tack, det hoppas jag med så klart. Siffrorna är för enskilda aktier som bör ha en högre förväntad avkastning än en indexfond men också högre standardavvikelse.

>enskilda aktier som bör ha en högre förväntad avkastning än en indexfond

Det bör inte stämma, du tar högre risk (större volatilitet) men inte med högre förväntad avkastning. Som bäst skulle det väl vara att du inte har en årlig avgift på aktierna, men det lär till stor del ätas upp av transaktionskostnader. Däremot har du ju chans på högre avkastning, men det är inte förväntat.

I praktiken har småsparare som sysslar med aktier markant lägre avkastning än en indexfond, det är svårt att pricka rätt!

2 gillningar

Värdelös funktion för mina konton.

Min aktiestrategi har gjort att jag slagit såväl Avanza global som Stockholmsbörsens index sedan 2020, borde ha ett CAGR på typ 10-15 % de senaste 6 åren men Avanza visar CAGR 1.48%

Hör inte av er till mig om ni vill ha en förvaltare med positiv utveckling. :smiley:

7 gillningar

Jag sparar inte på Avanza längre sedan jag har Lysa sen 2021. Jag började spara på Avanza 2015 har jag för mig.

men jag kan visa mina siffror ändå då jag har kvar lite i Avanza.

Inte möjligt matematiskt. Förväntade avkastningen för enskilda aktier som grupp är före alla avgifter alltid samma som genomsnittet (d.v.s. index). Courtage för en småsparare tenderar att äta upp mer pengar än avgiften för en lågpris indexfond.

Så man har lägre förväntad avkastning och högre risk.

1 gillning

Eller så har du räknat fel och Ava rätt?

1 gillning

Imponerande! En grov trendlinje pekar mot att du når 0% kring 2030-2035. :sweat_smile:

Ouch!

Vad tusan hittade du på 2016?

Min blev ännu roligare när jag tog bort sparkonton och bara mätte Aktiedepå, ISK och KF där jag haft investeringar.

Detta samtidig som jag ligger på mycket högt avkastning än index sedan 6 år.

Något har totalt ballar ur i deras beräkningar.

Vad har du för avkastning sen start? Det låter som Avanzas kan stämma eftersom CAGR här räknas sedan start.

CAGR = (1 + [Total avkastning])^(1 / [Antal år])

Det låter positivt, jag tror på det när jag ser det :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Jag tror det är mer sannolikt du som räknar fel faktiskt.

Har du köpt och sålt utan att göra en korrekt TWR beräkning så kan din avkastning i procent vara negativ samtidigt som den är positiv i kronor.

Då har du helt enkelt inte slagit index utan haft sämre investeringar.

Notera också att din CAGR i deras beräkning på period sen start blir mindre och mindre negativ de senaste 6 åren. Vilket stämmer helt överens med det du säger.

1 gillning

Så kan du inte räkna om man gjort några transaktion under tiden. TWR är mer omfattande beräkning om det finns några transaktioner alls.

2 gillningar

Blir kortare än verkligheten eftersom jag slutade använda kp och gick över till isk.

Rätt nöjd ändå med tanke på att de sista 3 åren varit skit