Avanza visar nu historik över dina nyckeltal

Vet inte om jag vågar mig in i diskussion med dig eftersom jag vet att du har koll på din skit, men gör ett försök. Sen så är detta egentligen off topic…

Jag menar ju här givetvis inte alla enskilda aktier som tillgångsslag, utan ett urval av aktier som uppfyller vissa kriterier. Tänk Börslabbets- eller VQM:s strategier.

1 gillning

Aktiv förvaltning i form av stockpicking?

Ledsen men jag tror inte ett spår på att aktiv förvaltning är något som höjer avkastning mer än risken jämfört med faktorviktning eller hävstång på index till samma risknivå.

Hävstång eller faktorövervikt funkar definitivt, men stockpicking, ne.

1 gillning

Om du inte tror på stock picking, hur kan då blankning existera som fenomen bland professionella investerare? Det borde vara i princip lönlöst att blanka en aktie i en effektiv marknad som redan prisat in allt dåligt i den framtida avkastningen eller?

Nyfiken på riktigt, hur det kan hänga ihop.

Jag hade precis fått upp ögonen för börsen tack vare en kollega, hen hade också hjälpt mig förstå att börsen var på en all time high och skulle krascha när-som-helst. Det var alltså enkla pengar att gå kort marknaden, lång olja, lång guld och lång dollar (kommer inte exakt ihåg logiken men typ så var det). Svenska börsen hade redan börjat skaka, amerikanska var också lite svajig under 2015.

Jag hade sparat ihop en del pengar sedan tidigare och kastade in dessa på olika produkter för att positionera mig och bli rik på nedgång, bland annat fick jag nys om ”TVIX” (VelocityShares Daily 2X VIX Short-Term ETN). Den gav en hävstång om 2X och återställdes dagligen (det här förstår jag så klart i dag, men där och då var det inte uppenbart för mig just hur mycket pengar som skulle försvinna pga detta). När instrumentet backat 10-20-30% så la jag in mer för att sänka gavet, fler andelar ger ju bättre utdelning när det väl smäller. I augusti 2016 så sker det tom en omvänd split och under en period så kan jag inte handla produkten pga detta, någonstans där förstod jag att jag behövde sälja (antagligen för att jag under en kort period trodde jag förlorat allt). Alla mina sparpengar var nu insatta, av dessa 230’ fanns det ca 40’ kvar. Under denna tidsperiod har jag även köpt och sålt massor med andra bear-cert för bla kort euro, olja, OMXS etc. Lyckas (så klart) även köpa bla Anoto och Fingerprint. Det vi i dag kallar läropengar! Bifogar även lite roliga grafer jag har sparat på under den här perioden (har ingen aning om varför dessa var viktiga där och då)

1 gillning

Jag förstår inte på vilket sätt blankning skiljer sig mot att gå lång.

Rent matematiskt är det samma sak.

Stockpicking och blankning av specifika aktier är matematiskt exakt samma sak.

Det är lika lönlöst att gå kort som att gå lång för den som är privatinvesterare.

Marknaden är så effektiv för att det finns så många professionella aktörer med absurda resurser att kunna värdera aktier nogrannt och med väldigt låga transaktionskostnader dessa kommer år så är man förlorare som småsparare. Alphat handlas bort innan man kan nå det som småsparare.

1 gillning

Han menar ju enskilda aktier, inte enskilda som grupp. Då blir det ju index. Enskilda aktier kan naturligtvis slå index.

Hårt sätt att börja sin börskarriär.

Man kan också slå index genom att lägga allt på svart i roulette, men det gör inte den förväntade avkastningen bättre. Man måste skilja på möjlig och förväntad avkastning.

Jag skrev ingenting om möjlig och förvändad avkastning om du läser mitt inlägg lite mer noggrant. Jag påpekade att @Nightowl gjorde ett felaktigt påstående när han skrev att enskilda aktier matematiskt inte kan slå index.

Tror det är du som inte läser inlägg faktiskt. De pratar om förväntad avkastning.

1 gillning

Det hade varit bra om man kunde välja tidsperiod, ungefär som i diagrammet Min ekonomi->Översikt. På ett konto jag har (nedan) så hade jag en period de första två-tre åren då jag lekte lite med småpengar. Procentuellt sett förlorade jag en hel del, men i absoluta tal var det inte så mycket pengar.

Sen var kontot vilande i ca. tre år. Nu det senaste året, efter 31 okt 2024, har jag gjort en större och mer seriös satsning på kontot. Beloppen här är två tiopotenser högre än beloppen jag lekte med de första åren. Ändå är det hela tiden CAGR från starten av kontot som visas, vilket är helt ointressant för mig.

Trots att jag gått plus det senaste året så hänger ändå den kassa avkastningen från 2019-21 kvar och påverkar statistiken hela vägen fram till i dag och gör att jag får negativa istället för positiva siffror för CAGR.

Det som hade varit intressant för mig vore att kunna se hur CAGR utvecklas efter min “omstart” med en startpunkt vid t.ex. 31 okt 2024.

Det skrev jag inte. Jag skrev förväntad avkastning.

1 gillning

Vad gäller Insättning/uttags påverkan är det avsiktligt och kallas TWR. Insättning/uttag ska inte påverka, för att få en procentuell siffra som kan jämföras direkt med index/fonder o.s.v. så därför används (som branschstandard) TWR procent. Vilket kompenserar bort effekten av insättning/uttag.

Du kan dock välja tidsperiod helt fritt i vissa vyer åtminstonde. Kanske inte i den dock.

1 gillning

Vi får väl se om det fortsätter slå index helt enkelt :wink: