Hur tolkar jag kontoutvecklingen på Avanza?

Hej RT! Nu när 2021 går mot sitt slut så är vi säkert många som stämmer av hur vårt börsår har gått.

Jag började investera på Avanza i februari 2021 och när jag loggar in på Avanza så ser jag många olika siffror på hur min utveckling har sett ut hittills, se bifogade bilder. Jag har läst artikeln på Avanza (Kundservice | Avanza) men jag får det inte rikitgt att klicka i huvudet. :sweat_smile:

Jag har ett par frågor:

Varför är det olika värden beroende på var på Avanza jag kollar, och vad innebär dessa?

Vilket värde är det som jag ska gå efter om jag vill följa min utveckling framöver?

Har jag gått plus eller minus på året?

Som ni märker så är jag rätt så tappad när det kommer till sånt här, så all hjälp är uppskattad!

Tack på förhand, ni på RT-forum är en otrolig hjälp för så många!

Gott nytt 2022, både personligt och på börsen!

msedge_cQpG0dGTZg

msedge_fIcylpoK5l

msedge_oZh76iH5TP

Du har gjort insättningar under året?

Köpt och sålt något under året?

Har du något sparkonto+?

1 gillning

Ja, engångsinstättningar när jag har lite till övers efter räkningarna är betalda, samt månadsinsättningar via Autogiro.

Ja, lekt lite grann med “raketer” under året men största fokus har varit på indexfonder och utdelningsaktier.

Ja, har ett Sparkonto+ med 0,5% ränta där jag sparar min buffert, 3 månaders utgifter.

Du har spelat bort knappt 30k på värdepapper. Det blir olika procentuell avkastning p.g.a. du haft olika belopp i marknaden vid olika kursrörelser.

Sen har du gjort ca 5k och ca 5 procent sen du köpte dina nuvarande värdepapper.

1 gillning

Okej, så det är alltså utvecklingen i kr jag går efter om jag vill veta resultatet för året som helhet? Även om jag t.ex har realiserat vinsten på en aktie?

Och utvecklingen för värdepapper är den procentuella utvecklingen för mitt konto på årsbasis?

Ja och nej. Utvecklingen i kronor är inte så intressant i vissa avseenden. Eftersom du har gjort insättningar eller uttag under året.

Värdepapper är just värdepappren. Det är alltså exklusive ditt sparkonto+.

Makes sense. Framöver kommer mitt mål vara att slå index varje år (insättningar ej inräknade). Hur pass bra det kommer gå återstår att se. :sweat_smile: Är det isåfall denna graf som är intressant för mig?

Givet att du jämför med ett representativt index och tar den varianten som inkluderar utdelning (GI, Gross index) .

Givet den grafen hade jag inte satsat på att slå index över tid. Ser ut som du tagit groteska risker i en extremt stigande marknad. Vill du leka, gör det med en mycket liten del av ditt kapital tills du gått på några minor under ett antal års tid.

2 gillningar

Jag har också lite svårt att förstå hur du och ena sidan gått +68,09% samtidigt som din värdepappersutveckling gått minus 29937 kr.

Det jag kan hitta är att i värdepappersutveckling står “Alla värdepapper räknas med bortsett från obligationer, onoterade värdepapper, optioner, teckningsrätter, konvertibler och terminer.”

Givet din svängande graf kanske det är möjligt att du sysslat med optioner som räknas in i +68,09% men inte i -29937 kr?

1 gillning

Detta är ingen exakt uträkning men kan det ha skett något i still med detta:

Att du t.ex har någon aktie där du har lagt 1.000kr som stigit säg 100% sedan lagt in en högre summa 130.000 som tappat typ 30.000?

2 gillningar

Man räknar TWR när man tittar på procent. Då kan det bli så. Det beror på t.ex. om man har olika mycket kapital vid olika tillfällen. Typ på det sätt @Spola beskrev.

Optioner hade räknats in i båda fallen. Utveckling är både minus i kronor och plus i procent p.g.a. TWR procent.

1 gillning

Inga optioner har jag hållt på med iallafall, däremot så gjorde jag ett otroligt stort misstag när jag gamblade med en raket med alldeles för stora summor, som mest ca 60% av mitt totala kapital.

Jag lät känslorna styra alldeles för mycket och åkte på en rejäl mina. Jag ska försöka lära mig av mitt misstag och hoppas att jag kan låta logiken styra framöver.

1 gillning

Tänker jag ställer frågan i en befitlig tråd istället för att skapa en. Behöver hjälp att förstå själva utveckligen trots svaren ovan.

Månadsparande sker löpande, endast insättningar och inga uttag sedan start.

Utveckling sedan start kontra sedan köp i % stämmer inte ritkigt ihop. Hur ska jag tolka detta?

Har jag gått 16,55% sen jag startade? eller är det 47,16%? Räknar jag på pengamässigt, alltså hur mycket jag köpt för kontra värdet så är det 16,55% som stämmer. Tycker bara 47,16% är jättemissvisande.

De pengar du har haft investerade har ökat med 47% under perioden. Men under en del av tiden så har det varit ett mindre kapital. 47% kan du använda för att jämföra med andra investeringar.

Jag fattar inte min på Swedbank heller. . vad är inräknat i “Utv.i år” egentligen?
image

Fattar fortfarande inte, sorry. För att veta utveckligen i % bör vara (totala värde-periodens instättningar) /periodens insättningar=utveckling i procent. Då stämmer sedan start i %. Samma missvisade på Lysa. Där står sedan start 40 men egentligen 22%

Det finns två problem med det måttet som du föreslår:

• Hur räknar du uttag?
  • Det går inte att jämföra din utveckling med en annan fond

Det mått som Avanza och Lysa använder (TWR) har inte dessa två problemen. De visar utvecklingen oberoende av hur mycket pengar du har haft investerat.

Detta har jag inte reflekterat över men ligger lite i det du säger. Men är det inte mer väsentligt att veta hur mycket mina pengar har ökat i följ av investering och inte att jag har löpande insättningar? Eller är jag kanske ute och cyklar? Givetvis är det även intressant att veta hur jag ska räkna om jag gör uttag, för då stämmer inte min uppställning ovan.

Vad som är mest korrekt beror på vad du försöker svara på för fråga. Det gäller att välja mått som svarar på de funderingar man har. TWR är jämförbart med fondkurser, aktiekurser osv och på olika tidsspann. Om du är intresserad av din avkastning i kronor så kanske ditt mått är bättre.

Tack snällt för svar. Tror nog har blivit lite klokare.

God fortsättning på dig :blue_heart:

1 gillning