Hej, en sak jag funderat på ett tag men inte riktigt lyckats hitta något svar på.
I t ex Avanza kan man jämföra utveckling i sin aktie/fondportfölj mot en fond/index osv. Min fråga är då hur detta jämförs då man månadssparar?
Säg förenklat att jag köper en aktie för 100sek, nästa månad har aktien ökat 100%. När jag köper en aktie igen kostar den 200sek och mitt genomsnittliga inköp ligger då på 150sek. Min totala utveckling går då i samma stund från 100% till 33% mot aktiens utveckling som är 100% (jämfört mot datumet jag börja spara). Tänker jag fel eller hur kan man jämföra i dessa fall eller räknas ens egna utveckling ut på ett annat sätt?
Som jag förstår frågan så är TWR rätt svar. Dvs, hur “frikopplar” man utvecklingen på sin portfölj från enskilda köptillfällen.
Eller om man vänder på frågan: vad vill TS mäta? Är det huruvida han har tajmat sina inköp bra mot marknaden, eller är det om han har valt bra värdepapper jämfört med något annat värdepapper? (Eller samling med värdepapper med procentuella förhållanden).
Ja, det är väl detta han vill veta. Och detta ”andra värdepapper” som portföljen jämförs med på Avanza är index. Dessutom vill han att det tas i beaktande att allt i portföljen inte köpts på samma tidpunkt, så olika mängd av placeringarna har haft olika lång tid i marknaden.
Så frågan är vilken metod Avanza använder för att räkna ut utvecklingen på portföljen? Och är den metoden som används korrekt för att visa det trådstartaren vill kunna se?
Exempel:
Dag 1 på året:
Du köper 100 st av Aktie A för 100 kr/st.
Efter ett halvår:
Du köper 100 st av Aktie A för 400 kr/st.
Vid årets slut kostar Aktie A 800 kr/st.
Avkastningen för portföljen senaste året som visas på Avanza kommer så vitt jag förstår vara = (200 st * 800 kr/st) / (100 st * 100 kr/st + 100 st * 400 kr/st).
Detta trots att de aktierna som köptes för 400 kr/st bara har varit placerade i marknaden i ett halvår, så den procentuella utvecklingen av dem per årsbasis underskattas.
Men utvecklingen av index visas ju alltid som om placeringarna varit i marknaden hela året. Dvs står det tex 7% utveckling för index senaste året, så förutsätts det att alla placeringarna i index köptes för 1 år sedan på en gång och sedan gjordes inga köp eller försäljningar under året.
Därför blir det missvisande att jämföra utvecklingen av portföljen (så som det visas på Avanza) med utvecklingen av index.
TWR “suddar bort” marknadstajming. Det man ser på Avanza och Nordnet är utvecklingen av värdepapperen i procent, viktat efter hur stor del de har i portföljen. Fördelen med det sättet att räkna är att du kan jämföra flera värdepapper och index med varandra, även om du behövt ta ut eller sätta in pengar under tidsperioden.
En indexfond som följer OMX30 går upp nästan identiskt som OMX30.
Tidslinje:
Dag 1: Köp av OMX30 indexfond för 100 kkr.
Dag 365/2: Köp av OMX30 indexfond för ytterligare 100 kkr.
Dag 365 (dvs efter 1 år) gäller då följande:
OMX30 index har på 1 år gått upp 10%.
Tittar man på utvecklingen för ens placeringar har det följande utveckling:
(100 kkr * 10% * 365/365 + 100 kkr * 10% * 365 / 2) ) / (100 kkr + 100 kkr) = 7.5%
Sen går man in på Avanza och tittar på utvecklingen för sitt innehav i OMX30 indexfonden under 1 år.
Då visar den 7.5%. Samtidigt visar OMX30 utvecklingen 10%.
Därför ser det ut som att man valt en dålig fond, eftersom innehavet i fonden har ökat 7.5%, medan OMX30 index har ökat 10%.