Självklarhet att de flesta underpresterade mot index, låt mig förklara:

Vi kanske kan tänka tillsammans angående det här:

Låt oss säga att vi investerar endast i en fond, ta Länsförsäkringar global indexnära som exempel.

Fonden i sig och “NAV:et” har EN tidsperiod från början till slut ex 30år.

Om jag då månadssparar 1000kr in i fonden så kommer jag för varje insättning i fonden “skapa” en ny 30års period för varje tusenlapp varje enskild månad, och den sammanlagda avkastningen jag ser på mitt Avanza kommer visa en genomsnittlig avkastning på alla dessa månader och tusenlappar.

Så även om jag går in på fonden LF global indexnära och kollar 1års historik så kommer det inte stämma överens med min portföljs historik på 1 år.

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med detta, jag under mest egentligen bara om jag tänker rätt och att det är såhär det fungerar? Resultatet kan ju bli en självklarhet att man underpresterar mot index global LF när man månadssparar och har otur och råkar köpa precis på topparna precis innan det sjunker.

Mvh Robin Stene Stenfeldt

1 gillning

Ja så blir det ju eftersom du månadssparar, men om du lägger in allt på en gång och sedan exakt ett år senare jämför med fonden så ska du får samma utveckling. Ok, kanske kan skilja lite eftersom du också får bara ISK skatt men det är bara 0.375%.

Men nu tänker du bara i uppgång. Om man månadssparar i nergång så kommer man per automatik att överprestera mot index eftersom du köper billigare efterhand.

Så, jag skulle inte säga att månadssparande är bevis på att alla underpresterar mot index. Snarare beror underprestation mot index på att man köper aktiva dyra fonder (som sällan lever upp till att över-leverera mot index över lång tid och framförallt inte i paritet till deras höga avgift), att man går in och ut ur marknaden, osv.

2 gillningar

Det stämmer väl ändå inte? Avanza visar TWR procent, som så vitt jag vet blir direkt jämförbart med t.ex. ett index.

2 gillningar

Tack bra svar! Ja du har rätt :slight_smile:

1 gillning

Jahaa det visste jag inte! :slight_smile: Nice