Tydliggörande kring index och snittavkastning

Det här kommer säkert många tycka är en dum fråga - i ämnet “6 av 1000 presterar över index” så tas frågan upp i första inlägget men för mig blev inte svaret tydligt. Hur som helst, igår hamnade jag i en mindre diskussion med en kompis om sparande och dialogen blev ungefär som följer:

Jag: Har hört om en studie som visade att 99% av investerare inte slår index över lång tid.
Vän: Det låter osannolikt? Index är ju snittavkastningen, så då måste 1% vara sjukt mycket över index.
Jag: Index är väl börsens snittavkastning och inte alla investerares?
Vän: Ja men det är ju samma sak, eller vad menar du? Index är ju viktad avkastning på alla aktier, och alla aktier ägs ju av investerare.
Jag: Blir lite förvirrad, men jämförelsen är väl mellan börsindex och att själv aktivt förvalta aktier i en portfölj. Om du har en dålig portfölj och jag har en dålig portfölj så betyder väl inte det att index är snittet av din och min avkastning?
Vän: Nej men index blir ju snittet av allas portföljer. Alltså t.ex. OMXS 30 är ju en sammanvägning av de 30 mest omsatta aktierna på svenska börsen där de är viktade efter hur stora bolagen är. Så om du har en portfölj där du köper alla dom 30 aktierna och viktar aktierna efter hur stora bolagen är så kommer du ha prick samma avkastning som det indexet. Och alla aktier ägs ju av någon så då blir det ju snittavkastningen för investerarna.

Förstår man min fråga? Utifrån första påståendet (jag vet att Barras-studien tittade på professionella investerare), kan man då dra slutsatsen att den enda procenten investerare som presterade över index gjorde det med så mycket att index ifråga är genomsnittet av alla investerares avkastningar?

Svar ja, efter att deras avgifter är avdragna.
Index är före alla avgifter är dragna.

En tanke är också att av de 994 “andra” så kommer många att slå index en kortare period (par år), men de kommer växeldra över tid och bara bara de 6 bästa kommer klara att slå index över lång tid.

1 gillning

Barras studien tittar på hur ett stort antal aktivt förvaltade fonder presterar mot sitt jämförelseindex över en 30 års period.

Fonder äger inte hela aktiemarknaden så det är ingen naturlag att dom 6 av 1000 som lyckades slå index ska måste överavkastat det som dom som underpresterade gick under index. Exempelvis svenska börsen ägs bara ca 30% av fonder.

Dessutom måste avgifter räknas bort som Nightowl är inne på.