Swedbank globalfond A istället för LF?

Hej på er!

Avanza har sen ett tag tillbaka avgiftsfritt på fonder om man har under 50 000kr på kontot.

Är det då fel att välja en som presterat bättre som tex Swedbank robur Globalfond A istället för LF global indexnära?

Jag betalar ju ändå ingen avgift under 50’? Eller tänker jag fel?

Om du hade kunnat åka tillbaka i tiden hade det såklart varit lönsamt att åka tillbaka och byta till den.

Men det kan vi tyvärr inte göra.

Att den har gått bättre än tyvärr inte heller ens en svag indikation att den kommer gå bättre. Så ingen större idé att byta.

3 gillningar

Från fondens beskrivning:

[Robur] Globalfond är en aktivt förvaltad aktiefond som huvudsakligen placerar i små och stora bolag i olika branscher globalt. Fonden söker både tillväxtbolag som skapar framtidens varor och tjänster samt värdebolag som är lågt värderade. Fonden har en aktiv investeringsstrategi som fokuserar på bolagsval, där även sektor-, region- och temaanalys är viktiga delar i strategin.

Det där är inte en indexfond. Såhär ser största innehaven ut just nu:

Det är en aktivt förvaltad fond som har ett gäng “smarta förvaltare” som tar extra risk. De har haft tur i sina bets de senaste åren vilket gjort att de överavkastat jämfört med index. Enligt forskningen är det mer sannolikt att de kommer underprestera index på sikt dock.

Det finns många fonder som överpresterar index några år men ytterst få som gör det konsekvent långsiktigt.

Lurigt att den heter “global”, men märk att de inte påstår att den är indexnära. Även en aktivt förvaltad fond som köper några få högriskaktier kan ju kalla sig en global fond om de inte begränsar sig till någon särskild region. Precis som att en aktivt förvaltad fond kan kalla sig en Sverigefond om de bara köper aktier i Sverige.

Viktigt att läsa beskrivningen där man ser att den är aktivt förvaltad. Avanza har också en rad under “Detaljer och nyckeltal”:

image

3 gillningar

Misstänker starkt att TS menade Swedbank Robur Access Global A, vilket är en indexfond.

Nej jag menade faktiskt inte den ! :slightly_smiling_face:

Aha. Dock har de flesta av Roburs aktivt förvaltade fonder slagit index (efter avgifter) de senaste fem åren om jag förstått det rätt, så de kanske är inne på nåt där.

(Ja, jag vet. Fem år är för kort. Bara 6 av 1.000, osv osv.) Just sayin’.

Men vi också haft en bullmarknad under de senaste 5 åren. Så högre risk har lönat sig.

Samma effekt kan alltså även uppnås via hävstång på index. Då hade man också haft högre avkastning än index de senaste 5 åren.

Sen undrar jag också hur många fonder Swedbank robur lagt ner senaste 5 åren och om det hade påverkat att de flesta har slagit index de senaste 5 åren? För jag antar även du har jämfört med relevanta index?

3 gillningar

Håller med dig👍

Jag är också lite nyfiken på vad du har jämfört med? 5 år är mycket kort tid och som sagt så har ju börsen gått väldigt mycket uppåt på sistone. Hur kommer denna aktiva fond gå när börsen går åt andra hållet? Ingen vet såklart.

1 gillning

Jag tycker mig ständigt höra att aktivt förvaltade fonder inte slår index “efter avgifter”. Hur ser statistiken ut när man petar bort avgiften, som i TS fall?

1 gillning

Just detta har jag gått och funderat på ikväll. Om de kanske finns någon dyr fond som är värd att ha så länge man ligger under 50k. Tar gärna emot tankar om detta.

1 gillning

Barras studien kom fram till följande:

Enligt studien så presterade dom aktiva fonderna såhär före dragna avgifter:
9,6% slog index
4,5% slog ej index
Resten gick som index.

Och då ska vi komma ihåg att dom studerat fonder som varit aktiva under 70, 80 och 90-talet då det var betydligt enklare att slå index än idag.

1 gillning